TATRA 75
S tím olejem je to složité a samotného by mě to zajímalo.
V jednom voze jsem měl v převodovce i v diferáku olej PP-44, v druhém voze byl olej PP-90. V jedné příručce vydané TVCC Ostrava v 70tých letech doporučují olej PP-90, ale v příručce vydané ve 30tých letech mi to vychází na hustší PP-44 (alespoň do diferáku). Sám nevím který olej používat. PP-90 se mi zdá příliš řídký a domnívám se že na těch velkých talířích nemá šanci se ve velkých rychlostech udržet. PP-44 se drží velmi dobře (je jako med) ale za nízkých teplot je velmi hustý a mohlo by se stát že nestačí stékat po stěnách a vytvořit dostatečnou hladinku tak aby se v něm mohla kola správně brodit.
Dnes už jsou k dostání podstatně kvalitnější oleje, ale bohužel nevím který by byl nejvhodnější.
Posílám kopii příručky ze 30tých let a jdu si do garáže spočítat zuby (diferáku ).
V jednom voze jsem měl v převodovce i v diferáku olej PP-44, v druhém voze byl olej PP-90. V jedné příručce vydané TVCC Ostrava v 70tých letech doporučují olej PP-90, ale v příručce vydané ve 30tých letech mi to vychází na hustší PP-44 (alespoň do diferáku). Sám nevím který olej používat. PP-90 se mi zdá příliš řídký a domnívám se že na těch velkých talířích nemá šanci se ve velkých rychlostech udržet. PP-44 se drží velmi dobře (je jako med) ale za nízkých teplot je velmi hustý a mohlo by se stát že nestačí stékat po stěnách a vytvořit dostatečnou hladinku tak aby se v něm mohla kola správně brodit.
Dnes už jsou k dostání podstatně kvalitnější oleje, ale bohužel nevím který by byl nejvhodnější.
Posílám kopii příručky ze 30tých let a jdu si do garáže spočítat zuby (diferáku ).
Tady je diferák T-57A (1937) a T-57B (1940).
Ty rozměry ber spíše orientačně. Šuplera mi přimrzala k rukám a na některé rozměry mi ani nestačila a já to musel změřit zednickým metrem.
Kdyby jsi náhodou kupoval diferák z T-57A/B/K musíš dát pozor jestli už ho někdo někdy neměnil (viz. moje T-57A z roku 1938 se starším diferákem).
Ty rozměry ber spíše orientačně. Šuplera mi přimrzala k rukám a na některé rozměry mi ani nestačila a já to musel změřit zednickým metrem.
Kdyby jsi náhodou kupoval diferák z T-57A/B/K musíš dát pozor jestli už ho někdo někdy neměnil (viz. moje T-57A z roku 1938 se starším diferákem).
-
- Diskutujúci
- Príspevky: 22
- Dátum registrácie: 22 Nov 2006, 14:33
- Tatry, ktoré vlastním: T75,T600,T603,T111,T128,
T141,T138,T813,T805 - Bydlisko: ČR
- Kontaktovať užívateľa:
Tatra 75
Dobrý den
sleduji bedlivě Vaše poznatky a rady při renovaci sedmdesátpětky. Uvítal bych radu nebo jakýsi postup jak rozebrat zadní nápravu. Nechci rozebírat diferenciál, zuby jsou OK, ale chtěl bych kompletně rozebrat poloosy a nechat je povrchově upravit(asi komaxit). Nemáte někdo brzdový štít na levou stranu na prodej? Asi předchozímu majiteli praskla poloosa, upadlo kolo a auto jelo po štítu a tak tři centimetry je dole ubroušený. Teda to jsem vydedukoval po přečtení předchozích příspěvků, jinak nevím jak je to možné.
S pozdravem Martin
sleduji bedlivě Vaše poznatky a rady při renovaci sedmdesátpětky. Uvítal bych radu nebo jakýsi postup jak rozebrat zadní nápravu. Nechci rozebírat diferenciál, zuby jsou OK, ale chtěl bych kompletně rozebrat poloosy a nechat je povrchově upravit(asi komaxit). Nemáte někdo brzdový štít na levou stranu na prodej? Asi předchozímu majiteli praskla poloosa, upadlo kolo a auto jelo po štítu a tak tři centimetry je dole ubroušený. Teda to jsem vydedukoval po přečtení předchozích příspěvků, jinak nevím jak je to možné.
S pozdravem Martin
- Prílohy
-
- Tatra 75 026.zip
- (824.78 KiB) 374 stiahnutí
- Julo600
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 165
- Dátum registrácie: 19 Okt 2006, 04:31
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Kosice
- Kontaktovať užívateľa:
To Karel:
este som kolesa neporovnaval, ale z ineho zdroja mam potvrdene ze mas pravdu. Tie taniere su rovnake u T75 a T 57 novsi model
To Martinh"
som v tatrach zaciatocnik, ale po poslednych skusenostiach nemam pocit zeby slo vybrat poloos bez rozoberania diferencialu. Asi nie je ina moznost. Navyze zadny stit je prinitovany a tak si myslim ze bude lepsie zohnat celu stranu napravy, ruru so stitom a nie menit stit. Asi to este aj vyjde lacnejsie.
Aky rocnik a verziu karoserie mas?
este som kolesa neporovnaval, ale z ineho zdroja mam potvrdene ze mas pravdu. Tie taniere su rovnake u T75 a T 57 novsi model
To Martinh"
som v tatrach zaciatocnik, ale po poslednych skusenostiach nemam pocit zeby slo vybrat poloos bez rozoberania diferencialu. Asi nie je ina moznost. Navyze zadny stit je prinitovany a tak si myslim ze bude lepsie zohnat celu stranu napravy, ruru so stitom a nie menit stit. Asi to este aj vyjde lacnejsie.
Aky rocnik a verziu karoserie mas?
To Martinh
Poloosy u T-57 A/B/K a zřejmě i u T-75 bez demontáže diferáku ven nedostaneš (viz foto Dif. rozborka a rozložen). Při výměně vnitřních kuželíkových ložisek je potřeba seřídit správnou vzdálenost talířů od pastorků. Za tím účelem se pod ta kuželíková ložiska vkládají vymezovací podložky. Je třeba to správně změřit a zvolit správnou podložku, protože ty ložiska se dost špatně vyndávají (pro případnou výměnu vymezovací podložky). Rovněž je potřeba dodržet správnou vzdálenost talíře od tlačné čočky na poloose, která se dá také podložit (ta stará bude už asi dost obroušená a novou težko seženeš) bohužel nevím kolik tam má být (odhaduji tak 0,2mm, ale nemám to ověřené). Samozřejmostí by mělo být vyzkoušení správné stopy zubů (na barvu) a správné zubové vůle (opět nevím kolik). Vzhledem k tomu že nejsem ani automechanik, ani strojař poskládal jsem svůj diferák jen tak bez měření a taky to jede, ale asi to není to pravé ořechové.
Poloosy u T-57 A/B/K a zřejmě i u T-75 bez demontáže diferáku ven nedostaneš (viz foto Dif. rozborka a rozložen). Při výměně vnitřních kuželíkových ložisek je potřeba seřídit správnou vzdálenost talířů od pastorků. Za tím účelem se pod ta kuželíková ložiska vkládají vymezovací podložky. Je třeba to správně změřit a zvolit správnou podložku, protože ty ložiska se dost špatně vyndávají (pro případnou výměnu vymezovací podložky). Rovněž je potřeba dodržet správnou vzdálenost talíře od tlačné čočky na poloose, která se dá také podložit (ta stará bude už asi dost obroušená a novou težko seženeš) bohužel nevím kolik tam má být (odhaduji tak 0,2mm, ale nemám to ověřené). Samozřejmostí by mělo být vyzkoušení správné stopy zubů (na barvu) a správné zubové vůle (opět nevím kolik). Vzhledem k tomu že nejsem ani automechanik, ani strojař poskládal jsem svůj diferák jen tak bez měření a taky to jede, ale asi to není to pravé ořechové.
Ono skládání a rozkládání diferáku je docela věda, stejně jako s tím mazáním, už jsem se setkal s mnoha případy (jednou i u táty) kdy někdo renovoval podvozek a hučí mu... a pak nidy nerenovované tatry s buhvíjakou "náplní" v diferáku absolutně bezhlučné. Jednou jsem se zúčastnil debaty, že se tam snad dával ještě grafit nebo dokonce bukové prachové piliny , No taky nejsem mechanik....nevim
Přesně tak .Luboš napísal:Nevím, jak u těchto starých aut, ale soukolí (jak talíř, tak pastorek) by mělo být asi zaběhnuté spolu, takže poskládat to ze všeho možného, co ještě vypadá OK, asi nikdy dobrý bezhlučný výsledek nepřinese, nebo ano?
Jinak olej PP44 se překvapivě ještě dá koupit, má viskozitu podle SAE 140.
Někde jsem četl že jednotlivé páry soukolí (talíř+pastorek) byly skutečně spolu zabíhány a následně označeny co k čemu patří. Při opravách tedy bylo nutno měnit celý pár, i když bylo poškozeno jen jedno kolo.
Olej PP-44 se dá skutečně koupit ještě dnes, ale pouze na objednávku u výrobce, případně nějakého většího distributora (u benzínky ho nenajdete).
Co se týče těch bukových pilin také jsem to mnohokrát slyšel od starých tatrováků (údajně se to dalo aplikovat i na staré Octávie).
Pro zajímavost článek z příručky o mazání týkající se grafitových olejů
-
- Diskutujúci
- Príspevky: 22
- Dátum registrácie: 22 Nov 2006, 14:33
- Tatry, ktoré vlastním: T75,T600,T603,T111,T128,
T141,T138,T813,T805 - Bydlisko: ČR
- Kontaktovať užívateľa:
Tatra 75
To Julo
nafotil jsem registrační průkaz předchozího majitele z roku 1982. Tatru jsme koupili asi před šesti lety a vzhledem k tomu, že těch "autíček" máme víc, dostalo se s opravou na pětasedmdesátku až teď.
Když to shrnu tak děláme renovaci tkzv. do šroubku. Před T75 jsme renovovali "Tatraplána" a musím říct, že to bylo malinko snažší, hlavně co se týká dílů, dají se lépe sehnat.
nafotil jsem registrační průkaz předchozího majitele z roku 1982. Tatru jsme koupili asi před šesti lety a vzhledem k tomu, že těch "autíček" máme víc, dostalo se s opravou na pětasedmdesátku až teď.
Když to shrnu tak děláme renovaci tkzv. do šroubku. Před T75 jsme renovovali "Tatraplána" a musím říct, že to bylo malinko snažší, hlavně co se týká dílů, dají se lépe sehnat.
- Laco
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 389
- Dátum registrácie: 29 Mar 2006, 11:27
- Tatry, ktoré vlastním: TATRA 57B r.1946, Plast.model T603-r.1962,
v minulosti T54 , T75 ,T603-1 - Bydlisko: TRNAVA
- Kontaktovať užívateľa:
piliny
Ja mám tiež skúsenosti , čo známi použili ten nezmysel s pilinami. Kto chce generálkovať rozvodovku a meniť všetky zadreté ložiská , tomu to vrele doporučujem !!!
- Julo600
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 165
- Dátum registrácie: 19 Okt 2006, 04:31
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Kosice
- Kontaktovať užívateľa:
olej PP44
Chcem sa vas opytat na olej PP 44. Podla toho co som pocul v obchode s mazivami a olejmi, cim vysie je cislo za "PP" tym vyssiu hustotu olej ma. Podla tejto logiky je PP44 extremne riedky.
Moze ma niekto opravit? Lebo ak je riedky, do prevodovky a hlavne diferencialu tatry 75 sa vobec nehodi
Moze ma niekto opravit? Lebo ak je riedky, do prevodovky a hlavne diferencialu tatry 75 sa vobec nehodi
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1113
- Dátum registrácie: 02 Aug 2006, 18:00
- Kontaktovať užívateľa:
Ona ta vyjímka má svoji logiku.
786. Převodové oleje OA
Jsou to minerální oleje s různými přísadami ovlivňujícími některé jejich vlastnosti nebo bez těchto přísad.
Slouží k mazání nejrůznějších převodovek, rozvodovek, převodů řízení a jiných převodů u různých strojních zařízení, motorových vozidel a pod.
a) Převodové oleje bez přísad, P 19
Minerální oleje se značnou přilnavostí
b) Oleje pro převody s velkými tlaky
PP 7 (blíží se viskozitní třídě SAE 80)
PP 13 (blíží se viskozitní třídě SAE 90)
PP 44 (blíží se viskozitní třídě SAE 140)
Obsahují přísady pro zvětšení pevnosti mazacího filmu. Slouží pro mazání při velkých tlacích a nízkých teplotách.
c) Speciální oleje pro převody s velkými tlaky
PP 80 (odpovídá SAE 80)
PP 90 (odpovídá SAE 90)
Obsahují také přísady pro zlepšení viskózních, teplotních a protikorozních vlastností.
d) Oleje pro převody s velmi vysokými tlaky
PH 12 (odpovídá SAE 90) pro mazání hypoidních a šnekových převodů
PP 90 H se speciálními přísadami pro provoz i za nízkých teplot
Zdroj: Receptář pro elektrotechnika, čtvrté vydání, str. 353
786. Převodové oleje OA
Jsou to minerální oleje s různými přísadami ovlivňujícími některé jejich vlastnosti nebo bez těchto přísad.
Slouží k mazání nejrůznějších převodovek, rozvodovek, převodů řízení a jiných převodů u různých strojních zařízení, motorových vozidel a pod.
a) Převodové oleje bez přísad, P 19
Minerální oleje se značnou přilnavostí
b) Oleje pro převody s velkými tlaky
PP 7 (blíží se viskozitní třídě SAE 80)
PP 13 (blíží se viskozitní třídě SAE 90)
PP 44 (blíží se viskozitní třídě SAE 140)
Obsahují přísady pro zvětšení pevnosti mazacího filmu. Slouží pro mazání při velkých tlacích a nízkých teplotách.
c) Speciální oleje pro převody s velkými tlaky
PP 80 (odpovídá SAE 80)
PP 90 (odpovídá SAE 90)
Obsahují také přísady pro zlepšení viskózních, teplotních a protikorozních vlastností.
d) Oleje pro převody s velmi vysokými tlaky
PH 12 (odpovídá SAE 90) pro mazání hypoidních a šnekových převodů
PP 90 H se speciálními přísadami pro provoz i za nízkých teplot
Zdroj: Receptář pro elektrotechnika, čtvrté vydání, str. 353
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 21 neregistrovaných