Strana 6 z 31

prevodovka s rychlobezkou/volnobezkou

Napísané: 19 Jan 2007, 15:05
od užívateľa Julo600
mam otazku zrejme dost tazku. Ako rozoznam na T75 podla vonkajsich znakov prevodovku s rychlobezkou od prevodovky s volnobezkou?

Uz dlho som presvedceny ze mam rychlobezku, ale nejako som dnes zneistel.

Napísané: 19 Jan 2007, 16:10
od užívateľa Michael
Páka rychloběhu se bohybuje nahoru a dolů.
Na konci této páky je odšroubovatelná kulička asi ve stejné velikosti jako je na řadící páce.

Páka volnoběhu se pohybuje do stran.
Je zakončena malou kuličkou, která je přímo součástí páky.

Napísané: 19 Jan 2007, 16:15
od užívateľa Julo600
aha, tak to budem musiet ist skontrolovat, ale na 90% sa paka pohybyje hore a dole. teda si tu je rychlobezka

dakujem :)

Napísané: 19 Jan 2007, 18:59
od užívateľa Luboš
Jen pro zajímavost, jak ty převodovky vůbec fungují? Volnoběžku je možné přiřadit při jakékoliv zařazené rychlosti nebo jen na přímý záběr? A co ten rychloběh, to není jako u současných aut jen další rychlost? Trochu mě překvapuje, že to má zvláštní páku.

Napísané: 19 Jan 2007, 20:07
od užívateľa Julo600
sam si nie som isty fukciou a nedokazem ju preto ani popisat, ale myslim ze je tu par odbornikov co sa podujmu a ja im budem vdacny tiez :)

Napísané: 20 Jan 2007, 14:35
od užívateľa ondrej
T75 veľmi podrobne nepoznám, ale myslím, že voľnobežka (ak je) je bežného prevedenia s valčekmi - niečo ako pastorok u štartérov, nemala ale veľkú životnosť, údajne bola dosť poruchová,
rýchlobeh by mal byť tvorený ako samostatná "prídavná prevodovka", takže vlastne zdvojnásoboval počet prevodových stupňov - tak mi to aspoň pred časom tvrdil eden majiteľ T-75.

Inak - neváľajú sa niekomu niekde nadbytočné slušné hlavy na T-75 toho novšieho prevedenia - s väčšími výfukovými kanálmi?

repas prevodovky a diferencialu

Napísané: 24 Jan 2007, 12:30
od užívateľa Julo600
tak a je to tu, po vseliakych drobnostiach zacinam s tazsimi dielmi a koncom tyzdna zacinam rozoberat prevodovku a diferencial.
Budem musiet vymenit oval na prednej casti prevodovky, ten uz mam, vymenim vsetky loziska a snad ostatne bude OK.

Ak ma niekto nejaku radu, nejake upozornenie na zaludnost, tak ma moze varovat.
Momentalne je na rure nosnej nasadena prevodovka a aj zadna naprava.

Napísané: 24 Jan 2007, 21:05
od užívateľa Karel
T-75 neznám, ale u T-57A mě při demontáži docela překvapilo že hřídel náhonu tachometru zašroubovaný do převodovky prochází otvorem v nosné rouře, které ja do převodovky zasunuta opravdu hluboko. :shock:

Napísané: 24 Jan 2007, 21:15
od užívateľa Julo600
Dakujem, ano, raz som asistoval pri stahovani prevodovky (nie mojej) z rury a na nahon sme zabudli, samozrejme sa nam nepodarilo prevodovku stiahnut.
a este je jeden poistny nenapadny kolik naboku.
Tak asi zajtra dodam obrazky z manipulacie a mozno i z vysledku :)

Napísané: 24 Jan 2007, 21:22
od užívateľa Karel
Skříň diferáku má také pojistný kolík. Je zvrchu a je přišroubován šroubem. :wink:

Napísané: 24 Jan 2007, 23:10
od užívateľa Julo600
dakujem, prave take info potrebujem :)

prevodovka

Napísané: 27 Jan 2007, 16:47
od užívateľa Julo600
Ahojte
tak som po 3 dnoch prace na prevodovke v podstate hotovy. Ked to teploty dovolia, nastriekam liatinovu skrinu a par drobnosti. Takze najblizsia operacia bude naliatie oleja.

Mate nejaku radu na druh oleja? mam kupit nejaky specialny? Kde? Aky?

diferencial

Napísané: 27 Jan 2007, 16:52
od užívateľa Julo600
po ukoncenej praci na prevodovke sme sa hned pustili do zadnej napravy a diferencialu. Zial na malom tanierovom kolese i malej hruske sme nasli vylomeny zub. Hruska by sa pouzit dala, alre na tanieri je to poskodenie horsie. Co si o tom myslite? Asi je risk pokusat sa na tom jazdit.

Nemate niekto nahodou male koleso a hrusku na T75? :)

Napísané: 27 Jan 2007, 19:40
od užívateľa Lukas.
No tohle se běžně stává, ten zadní diferák je hodně poruchový, jak talíře hrušky a poloosy, jakmile prdne poloosa tak se auto stává neovladatelné, tohle už jsme také několikrát měnili, někde mám fotky požkozených součástí, kde je jasně patrno že výrobek byl šmejd (bublinky v kovu apod)...

Napísané: 27 Jan 2007, 19:47
od užívateľa Pedro
Julo: Pokud neplánuješ cestu kolem světa, tak bych na to jezdil. Kdyžtak se domů nějak dostaneš a nikde není psáno, že Tě nenechá ve štychu jiný zub. Jinak by se to ale určitě dalo dovařit a(v nejhorším třeba i citlivě podle zbytku zubu ručně) obrousit to danného tvaru.

Napísané: 27 Jan 2007, 20:24
od užívateľa Karel
Já jsem s jednou T-57A najel cca 50tis km po celé republice a na diferák jsem zatím nemusel sáhnout. Nevím jestli ho někdy neopravoval předchozí majitel, vůz má k dnešnímu dni najeto cca 290 000 km.
U druhého vozu, který má najeto asi 130 000 km, na velkém talířovém kole scházely 3 zuby a bylo to znát pouze při pomalé jizdě v ostrém oblouku (při otáčení před garáží) při normální jízdě jsem nic nezjistil a najel s touto závadou celkem dost kilometrů. Vůz byl před několika lety havarován na bok při které dostala svůj díl i poloosa a zřejmě i talířové kolo.
Rovněž s těma poloosama bych to tak nedramatizoval. Viděl jsem podstatně více upadlých poloos u starých Škodovek (Š-100-120,Octávia). Je ale jasné že prasklá poloosa není nic příjemného.

T-57A vyrobené po roce 1936 a všechny T-57B+K mají stejné objednací číslo ozubených kol diferáku jako T-75, z čehož usuzuji že jsou to stejné součástky a jsou tedy zaměnitelné. Pozor ale na pozdější samo-domo opravy. Já mám ve voze T-57A z roku 1938 soukolí ze staršího typu (před rokem 1936) které má jiný převod (počet zubů).

Napísané: 27 Jan 2007, 20:27
od užívateľa Lukas.
Já bych na to nejezdil ani náhodou, přece tatru nerenovuješ aby jsi ji za nějaký čas zase rozebíral :wink: , hlavně žádný opravy nebo vaření - to je k ničemu - nejlepší a asi i nejlevnější bude sehnat někde náhradní podvozek (ten jde koupit se štěstím za babku), budeš mít alespoň zdroj ND (stejně se tomu asi v budoucnosti nevyhneš - teda pokud nebude stát Tatřička někde v Showroomu :D

Napísané: 27 Jan 2007, 20:41
od užívateľa Lukas.
Ono když upadne polosa tak to jde ven i s bubnem a nejde zabrzdit a z auta se stává neovladatelná střela, takhle jsem to myslel - ne že nějak houfně praskají poloosy....

Napísané: 27 Jan 2007, 20:56
od užívateľa Karel
S těma brzdama máš asi pravdu, ale když ti upadně polosa sedne si většinou zadek na zem a tak brzdíš i když nechceš.
T-57 (A/B/K) mají dvouokruhové mechanické brzdy a tak když jsou správně seřízená lanka, tak při poruše jednoho okruhu zbývá ještě druhý. Mechanické brzdy jsou ale dost slabé i když fungují oba okruhy, natož když jsou jen poloviční.

Napísané: 28 Jan 2007, 11:24
od užívateľa Julo600
dakujem vam za nazory

S autom by som rad jazdil, preto bude najlepsie ak tie ozubene kolesa vymenim. Snad budem mat stastie a nieco zozeniem. Ak by som nemal stastie, tak by som to poskladal z toho co mam.

To karel:
pises, ze by po r.v.1936 mali byt aj na modeloch 57 koleca v diferaku rovnake? nemas nejake foto. porovnal by som to, mohlo by to ulahcit zhananie.
A este doplnam, asi to v tomto pripade nie je podstatne a predpokladam ze to vies, len doplnam pre ostatnych ze T75 ma brzdy hydraulicke.

Aky pouzivate v prevodovke olej?