polarita baterie a dynamo
polarita baterie a dynamo
Tak dneska jsem měl den! Když jsem před půl rokem koupil 20 let starou suchou baterii 6V z vojenského výprodeje, měl jsem pocit dobrého kaufu! Nalil jsem ji a nabil a dobíjel a používal na startování, ale protože jsem zatím před technickou a nikam moc jsem nejezdil, tak auto zatajilo, že má zřejmě zásadní problém - totiž, že ta stará baterka je přepolovaná! Když jsem totiž autem v sobotu trochu jezdil, dynamo a cívka se tak zahřály, že by se na tom daly smažit řízky. Napřed jsem si myslel, že mám chybně nastavené výstupní napětí k nabíjení baterie. Měl jsem tam 7,5V, což je celkem v pořádku, jenže baterka dávala podle multimetru na plus polu (minus) - 6,45V a všechen proud z dynama se měnil v teplo. Hrůza! O možném přepolování baterie a jejím nabití s opačnou polaritou ví málo motoristů. Na té staré baterce z vojenského skladu to nebylo jasně označené a já jsem si naběhl, nabil ji opačně. Než mi tohle dokleplo, prohodil jsem kabely na vývodu z dynama a dělal další testy - pak mě napadla ta baterka= protože se nikdy nedobila ani při krátkých testačních jízdách nebo při volnoběhu v garáži... Tak jsem se svěřil se svou hloupostí a možná to někomu pomůže se jí příště nedopustit. VK
to je teda pekna ptakovina, elektrony prece pri vybijeni tecou od katody k anode, a at chces nebo ne obe elektrody jsou z jineho materialu, jedna musi byt oxidacni a druha redukcni... takze co pises je blabol... proste ses prehlid a zapojil ji naopak... neni mozne baterku "nabit naopak". viz treba clanek zde: (wewewe).akuinfo.cz/index.php?id=16
- ziza
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 426
- Dátum registrácie: 12 Máj 2007, 10:56
- Kontaktovať užívateľa:
Nooo...až tak ú p l n á ptákovina to není. Čistě teoreticky vzato je kyselému olověnému článku jedno, kterou z desek na začátku nabíjení připojíš na plus a kterou zvolíš jako katodu. V tom momentě jsou totiž obě elchemické elektrody tvořené síranem olovnatým, který se teprve až tzv. "nabíjením" mění na olovo na katodě a oxid olovičitý na anodě.Tomek napísal:to je teda pekna ptakovina....,... neni mozne baterku "nabit naopak". ....
V pravěku elektrotechniky obsahovaly Pb akumulátory skutečně jen holé Pb desky a kyselinu sírovou a formovaly se shora naznačeným způsobem.
Vnitřní konstrukce Pb akumulátorů se záhy po jejich objevu ovšem dost změnila: "desky" jsou mřížovité a "olovo" obsahuje i antimon aj a té prapůvodní reakce se již prakticky (naštěstí) nezúčastňuje. Okénka mřížek jsou z výroby vyplněna PbO na katodě a Pb3O4 na anodě. To dnešní "olovo" v deskách se v akumulátorech pro elchemickou reakci nevyužívá a slouží hlavně jako mechanický nosič té "aktivní hmoty" a pro odvod potenciálu.
Ovšem - při vší snaze - nedokážu si představit proces, který by dokázal aktivní hmotu v současném olověném akumulátoru "přepólovat" tak, aby jím pak šlo nastartovat auto. Ale... co já vím?
baterie
Tak dnes mi kolega tatrovák zavolal, že odborníci z blízké Akumy mi radí, abych takto postiženou baterii vybil až do nuly,a pak ji znovu nabil s obrácenou polaritou. Mělo by se to prý udělat nabíječkou, která je bez automatických regulačních prvků, které by tomu zabránily. Napadá někoho jiného něco jiného?
- RADEK613
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 68
- Dátum registrácie: 09 Máj 2007, 19:15
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: JIZERSKÉ HORY
- Kontaktovať užívateľa:
Já bateriim nerozumím jak to vevnitř funguje ale jeden zážitek ze včerejška byl jsem u kamaráda,ten si sehnal padesát let starou ČEZETU v nálezovém stavu.baterie byla vybitá tak ji dolil a dal nabíjet ořímo na motorce,asi za pul hodky sem se ho ptal jestli má na kostře napojenej + že to starý motorky měly on s údivem že to ještě neslišel zjistil že ne.tak to hnedka odpojil,ale co se nestalo,ona se normálně nabyla že se motorka dala nastartovat
V jednej múdrej knižke o akumulátoroch som o prepólovaní čítal, že ak k nemu dôjde u nového akumulátoru, nastáva dosť vážne nevratné poškodenie spôsobené predovšetkým mechanickými vplyvmi - vačší objem +elektród, čo spôsobí deformáciu základovej olovenej mriežky, držiacej aktívnu hmotu. Takýto akumulátor nikdy nenabehne na plnú kapacitu a bude mať výrazne menšiu životnosť. V žiadnom prípade sa však už nemá preformovávať obrátene, lebo je veľmi vysoké riziko (=skoro istota) uvoľnenia aktívnej hmoty z mriežok elektród s následným vnútorným skratom a znehodnotením akumulátora. Preto by som to v žiadnom prípade nepreformátovával. A ten pracovník akumy by zaslúžil poza uši..
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 30 neregistrovaných