Tatra 57 "Áčko"

Diskusia o histórii továrne Tatra, jej produktov a súvislostiach
Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 19 Máj 2007, 16:49

Před časem jsem se také díval na kompletační čísla u Tatry a našel jsem tyto...
3924 - p. loketní opěradlo
3924 - l. loketní opěradlo
3924 - přední příčka
3810 - držák p. stupačky
3924 - držák l. stupačky
3924 - zadní p. dveře
3924 - zadní l. dveře

Ještě se musím podívám na přední dveře a blatníky.

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 513
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa JáPavel » 19 Máj 2007, 20:27

Není to tak dávno co jsem svoji Tatru rozebíral a myslím,že těch míst s čísly je víc.
Před časem jsi tady Karle psal o karburátouru Zenith a o problému s volnoběhem. Tuším ,že jsi dával nějaké malé těsnění nad trysku běhu naprázdno,ale nejsem si tím jist. Pokoušel jsem se o něco podobné ,ale myslím ,že je tam zapotřebí vyšší těsnění.Ale nevím jestli na to jdu správně. :idea: Na volnoběh to drží otáčky velmi dobře i po akceleraci.Ale během jízdy i když je motor ohřátý ,pokud vyřadím zhasíná,ale to není pravidlem.Tryska běhu naprázdno je podle osazovací tabulky správná - 50.Zkoušel jsem i jinou trysku s označením padesát ,ale efekt stejný. Má na to také vůbec nějaký vliv regulační šroubek bohatosti? Jinak motor než se ohřeje trošku prská a nelíbí se mu to,ale když se ohřeje tak funguje výborně .

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 19 Máj 2007, 21:02

Každý oddělitelný díl karoserie má toto číslo. Toto číslo je uvedeno i na výplních dveří, výplních čalounění pod zadními okny a v kufru.

To že motor zhasíná může mít spoustu příčin. Každopádně regulační šroubek bohatosti směsi musí mít vliv na volnoběžný chod motoru. Pokud motor na povolování či utahování regulačního šroubku nereaguje (seřizuje se při zahřátem motoru) je to špatně. Buď netěsní volnoběžná trysky v horní polovině karburátoru (já tam mám dost silné fíbrové těsnění) nebo je příliš otevřená škrtící klapka a motor běží na hlavní okruh.
Pokud motor zhasíná při přechodu z tahu může to být špatným předstihem nebo špatnou funkcí odstředivého regulátoru předstihu (příliš tvrdé či naopak měkké pružinky, nebo váznoucí závažíčka). Může to být také nedostatečným množstvím benzínu (nízká hladina, malá vyrovnávací tryska, přicpané sítko či benzínový kohout).
Prílohy
Dvoj. difuser.jpg
Těsnění volnoběžné trysky vůči horní polovině karburátoru (na ten nepůvodní difuser moc nekoukej).

Užívateľov profilový obrázok
Dan
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 154
Dátum registrácie: 15 Jan 2007, 17:49
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Slovácko
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Dan » 19 Máj 2007, 22:38

Když sme u tych karburátorů,měl bych dotaz. Při prudkém sešlápnutí plynu ,když řadím mě moje Tatra 57b dost střílí do karburátoru nemůžu přijít na to čím to je. Může to být tým,že sem nechal o 2mm zvětšit vrtání válců a nechal origoš karburátor? Můžete mě nekdo poradit co s tím ? Díky.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 20 Máj 2007, 08:13

Malý předstih, chudá směs nebo špatné časování ventilů.
Základní předstih by měl být 4 - 6 stupnů před HÚ, dost ale také záleží na odstředivém regulátoru který má mít dost strmý náběh (dá se to kompenzovat zvětšením základního předstihu).
Pokud je ale motor studený vždy prská.
Prílohy
odstř.regul..jpg

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 513
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa JáPavel » 20 Máj 2007, 13:32

Na volnoběžnou trysku jsem umístíl podobný kroužek z fíbru a motor již drží otáčky a nezhasíná. Dokonce už i reaguje šroubek bohatosti směsi.Dnes jsem ujel prvních 30 km vcelku a bylo to velmi dobré. I dynamo už neprotestuje a téměř se nehřeje :lol:
Jen je zapotřebí mít v nádrži minimálně 3 litry benzinu jinak je karburátor na suchu,respektive má malou hladinu. Včera jsem se o tom již podruhé přesveděčil když jsem nevyjel kopec k benzině..

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 20 Máj 2007, 13:59

To je jedna z nevýhod kulatých nádrží (další je i to že má obsah jen 25 litrů). Novější nádrže nepravidelného tvaru mají větší obsah (35 litrů) a dno nádrže je umístěno výše, takže se spotřebuje všechen benzín beze zbytku.
Doufám že máš ve vstupním šroubku do karburátoru sítko. Z korkového těla kohoutu nádrže se uvolňují šlupičky korku které velmi snadno ucpou trysku. Vzhledem k tomu že korek plave stalo se mi že jedna taková šlupička se mi dostala do komory hlavní trysky a ucpala ji. Když jsem karburátor rozebral nic jsem nenašel, neboť šlupička klesla někam do kanálku. Za jízdy opět vyplavala a trysku znova ucpala. Karburátor jsem rozebíral asi 5x než jsem ji našel.

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 513
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa JáPavel » 20 Máj 2007, 18:58

Vím jaké máš na mysli sítko.Když jsem koupil Tatru bylo tam téměř vše původní.Mimo rozdělovače.Byl tam Pal. Karburátor tam byl původní, Zenith.Ale byl opravdu v kritickém stavu.Především ze strany sytiče bylo vše rozpadlé a popraskané a nejen to.Sítko v něm nebylo. Takže jsem pořídil jiný Zenith ve kterém sítko bylo ,ale totálně roztrhané.Pokoušel jsem se vyrobit jiné ,ale nějak se mě to nepodařilo i když mám ten samý materiál na výrobu sítka.
Takže jsem dal za kohout od nádrže pod ní velmi malý filtřík,ale zatím jsem ho nekontroloval jestli tam něco je.

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 513
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa JáPavel » 30 Máj 2007, 19:23

Dnes jsem vezl Tatru cca 20 km na opravu laku v zádní části. Po celou dobu jízdý motor prskal a to velmi .Vždy jsem měl tento problém jen z části a velmi krátkou dobu když byl studený ,pak fungoval výborně. I když jsem jel na půl plynu šedestákou po rovině nebo jsem trošku přišlápnul a jel sedmdesátkou ,stejný problém. Bohužel nešlo při transportu tento problém řešit, jen snad když jsem zastavil a sáhl pod karburátor,bylo tam cosi s červenou barvou.Vzpoměl jsem si na červené fíbrové těsnění,které jsem dával nad volnoběžnou trysku. Snad koncem tohoto týdne si pojedu pro Tatru nazpět ,rád bych se zeptal Karle o čem bych měl přemýšlet a nějaký možný okruh závad kde bych pak měl hledat.

děkuji

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 30 Máj 2007, 20:47

Bylo to těsnění skutečně fíbrové? :lol:
Ta červená barva může být usazenina z benzínu (zvláště SPECIÁL takto barví). :evil:
Dnes byla docela zima mohlo trvat déle než se motor ohřál. Jak máš osazený karburátor (velikost trysek a difuseru).
V první řadě bych zkontroloval přívod benzínu, trysky a emulzní trubice. Pokud se s vozem dlouho nejezdí vytvoří se v karburátoru usazeniny z benzínu, které se po opětovném napuštění benzínem časem uvolní a mohou ucpat trysku.
Kolega takto čistil karburátor každý měsíc, než začal tankovat jinde. :wink:

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 30 Máj 2007, 21:14

Pokud bude benzínový okruh v pořádku může to být elektrika.
Zkontroluj vůli hřídele rozdělovače a odtrh kladívka.
Když jsem koupil tatru jezdila perfektně, dokud jsem nenamazal hřídel rozdělovače. Bronzová pouzdra hřídele byla již hodně vydřená a ztuhlá (vyschlá) vazelína která tam byla vymezovala vzniklou vůli, ovšem jen do doby než jsem ji rozmočil řidkým olejem. :cry: Díky takto vzniklé vůli začal hřídel nepravidelně vibrovat, čímž se samozřejmě rozhodil i předstih a motor začal nepravidelně prskat a vynechávat. Vzhledem k tomu že to bylo nepravidelné a náhodné dost mi trvalo než jsem na to přišel.

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 513
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa JáPavel » 30 Máj 2007, 21:20

Předpokládám ,že bylo fíbrové,ale díky té barvě už si nejsem jist. :roll: :roll: Tahle barvička od speciálu nebyla.
Osazoval jsem to dle tabulky, difuzer 18, hlavní tryska 50,kompenzační 110, volnoběh 50,sytič 85.Problém je jen v tom ,že jsem s tím před týdnem jezdil , vše bylo naprosto bez problému,je ovšem pravda ,že bylo téměř 25 stupňů. Karburátor je čistý tak,že kdyby byl ještě čistější,byl by nový..Navíc mám za kohoutem palivový filtr pro jistotu. Takže mě to nejde do hlavy.
Jen jsem nepochopil jako úlohu by tam v tom měly hrát emulzní trubice.

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 513
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa JáPavel » 30 Máj 2007, 21:30

Vůli hřídele rozdělověče bych asi vyloučil.Vše jsem dělal nové a na výšku to vymezoval distančníma podložkama. Na Tatře mám rozdělovač Bosch a původní kladívko na mě působilo důvěryhodněji než nové Pal ze Škodovky ,které je tam možné použít.Jen palec jsem dal nový Pal,nesedí tak jak by měl,má větší vůli,ale při zkouškách se to chovalo dobře.Možná se to ovšem změnilo a to bude ten problém.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 30 Máj 2007, 21:33

Vyrovnávací emulzní trubice je v horní části v originále kalibrovaná. Ve většině karburátorů je ale již převrtaná na větší průměr (průměr trubky).

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 30 Máj 2007, 21:44

Karbec je osazen dobře. Prská to jen když přidáš plyn a když se rozeběhne tak přestane, nebo prská stále?
Pokud nechceš rozebírat karburátor zkus jet na sytič. Pokud to na sytič prskat nebude je závada v tryskách hlavního okruhu.
Ty usazeniny z benzínu bych nepodceňoval. U některých benzínek čepujou pěkné sajrajty. Sítko u nádrže zachytí mechanické nečistoty ale nezachytí přísady které se dnes do benzínu dávají a které mohou vytvářet usazeniny. Podívej se na palec (to je nejrychlejší), ale pak zkontroluj ten benzín a trysky.

Kolegovi prskala Tatra také když mu odešel kondenzátor.

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 513
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa JáPavel » 30 Máj 2007, 21:55

Díky této závadě jsem zastavil asi dvakrát.Motor šel na volnoběh velmi dobře,když jsem přidal vše bylo v pořádku. Jen při jízdě to prskalo a to víc než když je motor studený.Bohužel jsem se tomu nemohl nějak víc věnovat ,protože jsem jel kolem třetí hodiny po silnici,která byla přeplněna autama.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 30 Máj 2007, 23:04

Zkus to projet na sytič. Pokud to pojede normálně je závada v tryskách, pokud to bude prskat i na sytič dál může to být nízká hladina v karburátoru, resp. nestačí přitékat benzín (při delší jízdě na plný plyn nestačí dotékat palivo). Může to být ucpané sítko v nádrži, nebo se povolilo korkové tělo kohoutu a benz. kohout úplně neotvírá. Na volnoběh nebo nižší otáčky stačí benzín v plovákové komoře, ale při delší jízdě na plný plyn se spotřebuje benzín v komoře a další nestačí dotékat.
9 z 10 poruch u mé Tatry bylo v přívodu benzínu.
(mmch. tu vyrovnávací emulzní trubici máš na konci zúženou, nebo je v celé délce v plném průřezu)

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 513
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa JáPavel » 31 Máj 2007, 18:11

Díky za velmi užitečné rady Karle,vše vyzkouším.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 31 Máj 2007, 18:37

Ještě mě napadla jedna zákeřná závada kerá se sice nestala mě, ale asistoval jsem při její opravě. Těleso sytiče se skládá ze dvou koleček s kanálky (nevím jak to popsat, ale snad to pochopíš) z nichž jedno je otočné na hřídelce, která je zašroubovaná do tělesa karburátoru. Ty kolečka proti sobě tlačí pružinka pod mosazným kloboučkem, který je zajištěn závlačkou v té hřídelce. Na jednom Áčku se stalo že ta závlačka (i s kloboučkem a pružinkou) byly na svém místě, ale z těla karburátoru se povolila ta hřídelka a obě kolečka sytiče tak na sebe nedosedaly a tak to tam bralo falešný vzduch. Na první pohled to nebylo vidět a tak majitel vyměnil postupně celé zapalování než na to přišel.

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 513
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa JáPavel » 31 Máj 2007, 18:56

Vím velmi dobře co máš na mysli . Karburátor jsem měl rozebraný několikrát . Ještě jsem se chtěl zeptat na jednu věc.. Když motor běží na sytič je slyšet hlasité syčení,po vypnutí je absolutní ticho.Je to normální jev?

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 28 neregistrovaných