První aotomobil.

Každý ma nejaký ten príbeh so svojou Tatrou a záleží len na ňom, či sa o neho podelí...
Užívateľov profilový obrázok
Laco
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 389
Dátum registrácie: 29 Mar 2006, 11:27
Tatry, ktoré vlastním: TATRA 57B r.1946, Plast.model T603-r.1962,
v minulosti T54 , T75 ,T603-1
Bydlisko: TRNAVA
Kontaktovať užívateľa:

prvý automobil

Príspevok od užívateľa Laco » 22 Máj 2007, 18:48

prvý automobil - strojným pohonom poháňaný voz na území Rakúsko Uhorska , teda aj Čiech alebo Moravy , nebol ani ŠKODA ani TATRA . To sa pán Brožek na Vaše nesmierne bludy obracia v hrobe. Bol to Rakúsko Uhorský občan , českej národnosti a bol PRVÝ !!!!!!

Matyjas
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 207
Dátum registrácie: 22 Jan 2005, 18:37
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Šumperk
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Matyjas » 22 Máj 2007, 20:08

Ano samozřejmě pan Josef Božek předvedl v.r.1815 v pražské Stromovce svůj parovůz. Ale tady se jedná o první automobil se spalovacím motorem ,továrně vyrobený a prakticky použitelný.
Bohužel musím konstatovat,že tvrzení o prvenství L a K není na internetu ojeděnilé včetně serioznějších stránek. Zřejmě někdo někdy tento blud publikoval a poté jej mnozí slepě opisují.

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 22 Máj 2007, 21:57

Automobilek u nás počátkem minulého století existovalo docela dost, určitě byla L&K už druhá v pořadí?

Užívateľov profilový obrázok
D.A.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1859
Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: CZ

Príspevok od užívateľa D.A. » 23 Máj 2007, 05:53

Laco, řezník z nároží p. Brožek se obrací, ty myslíš Božka :-D. Rád bych v této souvislosti vzpomněl i průkopníky strojní orby Veverkovce a vůbec prvního světového kosmonauta Husa. Máme své hrdiny, už od středověku.

>Matyjas: To je jednoduché. Slavnostně zde prohlašuji, že prvním českým automobilem byl Favorit model 1993, protože všechno před tím byly jen omyly a v praxi nepoužitelné slepé uličky.

Teď si počkám, ve které odborné publikaci se to objeví...

Užívateľov profilový obrázok
Laco
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 389
Dátum registrácie: 29 Mar 2006, 11:27
Tatry, ktoré vlastním: TATRA 57B r.1946, Plast.model T603-r.1962,
v minulosti T54 , T75 ,T603-1
Bydlisko: TRNAVA
Kontaktovať užívateľa:

Chyby

Príspevok od užívateľa Laco » 23 Máj 2007, 07:40

ospravedlnujem sa za preklepy a chyby , písem to na strojarskom veltrhu a tak je tu zhon
parovůz
Ano samozřejmě pan Josef Božek předvedl v.r.1815 v pražské Stromovce svůj parovůz
Ale na pohone nezáleží , para , diesel, turbína alebo elektromobil, to je len technické prevedenie. Design a usporiadanie pohonu to sa časom mení . Tahače a návesy s tým jeho výtvorom majú dodnes čosi spoločné.
Ale podľa definicie automobil - to aj tak je jedno !!!

Ozvem sa asi až večer ....

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 23 Máj 2007, 13:32

Tady nejde ani tak o to jestli byl první Božek nebo NW (Tatra), ale o to že Škodovka si již delší dobu vylepšuje historii ve svůj prospěch. Spoléhá na to že těch pár lidí co o tom něco ví nad tím jen mávne rukou.Pro jistotu je uzemní tím že vozidlo s motorem vzadu neni auto (a co jejich Š-1000-120) a že se ten kočár bez čumáku vůbec nepodobá dnešním autům (a co dnešní jednoprostorové vozy). Doufají že 100krát opakovaná pololež se stane pravdou a za pár let se bude ve školách učit že první automobil v Českých zemích vznikl v Mladé Boleslavi a na tu proklatou Kopřivnici se v tichosti zapomene.
:roll: Moc bych se nedivil kdyby časem vypustili i toho Laurina s Klementem. :roll:

Matyjas
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 207
Dátum registrácie: 22 Jan 2005, 18:37
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Šumperk
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Matyjas » 23 Máj 2007, 14:22

Zprávy o prvenství L a K ovšem nepochází ze Škodovky. Jejich oficiální stránky a literatura se drží faktu a vždy mluví o svém prvním voze z dnešní Škody.

Matyjas
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 207
Dátum registrácie: 22 Jan 2005, 18:37
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Šumperk
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Matyjas » 23 Máj 2007, 14:47

Luboši máš pravdu ,že na počátku století zde bylo více výrobců mot.vozidel.Ale do roku 1905 se výrobou zabývali pouze v Kopřivnici a až v.r.1905 přichází L a K,který by se o druhé místo mohl podělit s brněnskou fa. Kohout (jinak známý výrobce motocyklů). Na 2.pražském autosalonu právě Kohout představuje dva malé vozy no spíše vozíky jednoválec vzduchem chlazený (4k) a dvouválec chlazený kapalinou (8k).
Vozíky byly podle velikosti motoru buď jedno nebo dvoumístné. Bohužel podrobnější údaje se nedochovaly. Neznámý je počet vyrobených vozů a ani fotografie či výkresy se nedochovaly.
Pražská fa. Velox přichází se svou výrobou až o rok později (1906). V témže roce v Liberci začíná stavět automobily fa Linser. Byly to voituretty 4 válce,1640ccm, 12k. Po roce končí výrobu vozů a pokračuje v produkci motocyklů. nakonec se Linser zaměřil na dodávku dílů pro nově založenou automobilku RAF.

Informace čerpány z 1.dílu Atlasu našich automobilů od A.Kuby.

Vláček

Príspevok od užívateľa Vláček » 23 Máj 2007, 14:53

Luboš napísal:Já nevím Vláčku, Favority se vyvážely hlavně na západoevropské trhy a hlad po nich docela byl (za tu cenu).
Myslel jsem to tak, že na západě to auto bylo levné, +- kvalitní atd. Ale myslím, že si všichni dovedeme představit jak by Škoda "uspěla" s vozy 120.. A právě tu je ten rozdíl oproti Tatrře. Kdyby byl k dispozici vůz 625 ve stádii náběh provozu či ještě líp 1-2 roky ve výrobě bylo by to opět o něčem jiném. Ale coby kdyby....

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 23 Máj 2007, 15:12

Matyjas napísal:Zprávy o prvenství L a K ovšem nepochází ze Škodovky. Jejich oficiální stránky a literatura se drží faktu a vždy mluví o svém prvním voze z dnešní Škody.
:oops: :oops: :oops:
To je tak když si u oběda v rychlosti přečtu jen pár posledních příspěvků, a nepročtu si celé vlákno.
V roce 2005, tedy v roce 100tého výročí vyrobení první ,,skoro-škodovky,, se informace o tom že to byl nejstarší automobil na našem území objevovala dost často, ale je pravda že to bylo většinou jen ve sdělovacích prostředcích či některých reklamních materiálech.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 23 Máj 2007, 19:05

Nevím o čem se tu dohadujeme. :lol:
Prílohy
Cimrman II.jpg
Cimrman.jpg

jack
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1505
Dátum registrácie: 26 Jún 2006, 08:26
Tatry, ktoré vlastním: Šestsettrojky
Bydlisko: Karwin
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa jack » 23 Máj 2007, 19:12

Karel napísal:Nevím o čem se tu dohadujeme. :lol:
:lol: :lol: :lol: a není co řešit :lol: :lol: :lol:

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 23 Máj 2007, 20:28

Když už se tady pitváme v té historii už jste viděli Cimrmanův lidový model, který později bezostyšně okopíroval i anglický Morgan. :lol:
Prílohy
Bae 3.jpg
Podle poznávací značky byl vůz ještě za 2.sv. války policejně registrován.
Bea 2.jpg
Bea 1.jpg

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 20 neregistrovaných