Motor T603-A + ozubené kolo-zpátečky na T600
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 59
- Dátum registrácie: 21 Feb 2009, 23:41
- Tatry, ktoré vlastním: Nějaké to autíčko v garáži mám
- Kontaktovať užívateľa:
Motor T603-A + ozubené kolo-zpátečky na T600
Dobrý den,mám dva dotazy.
Na mojí T87 byl namontován motor T603-A a shaním orig.motor T87.Chci se zeptat jestli je nějak vzácný ten ,,ačkový´´motor?
A ten druhý dotaz se týče ozubeného kolo,které sháním do převodovky v T600 zpátečkové kolo nejlépe i s pastorkem(malé protikolo).R.v. je 1952-(MB)
Na mojí T87 byl namontován motor T603-A a shaním orig.motor T87.Chci se zeptat jestli je nějak vzácný ten ,,ačkový´´motor?
A ten druhý dotaz se týče ozubeného kolo,které sháním do převodovky v T600 zpátečkové kolo nejlépe i s pastorkem(malé protikolo).R.v. je 1952-(MB)
- Krieg
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 162
- Dátum registrácie: 21 Mar 2008, 10:02
- Tatry, ktoré vlastním: 613, 600, 603-2, 805, 57b, 75
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Motor T603-A + ozubené kolo-zpátečky na T600
No vzácný, je to klasický motor z Kačeny, tedy T 805.
- Kontráš
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 505
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 08:02
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Ostrava
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Motor T603-A + ozubené kolo-zpátečky na T600
Stejně vzácný jako motor T87 rozhodně není, je jich ještě celkem dost. Jediné, co by ho mohlo dělat vzácným je to, že by byl v perfektním stavu, a ty ses ho chtěl zbavit "za pět švestek".
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 158
- Dátum registrácie: 14 Feb 2009, 17:50
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Motor T603-A + ozubené kolo-zpátečky na T600
Kdyby ti překážel v dílně , měl bych zájem. Jenom taková poznámka, při zástavbě motoru T 603 ve značkovém servisu, se měnil převod 3 a 4 rychl. stupně do rychla. Takže možná tě čeká ještě překvapení.
- Kontráš
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 505
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 08:02
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Ostrava
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Motor T603-A + ozubené kolo-zpátečky na T600
Oldjan: myslel jsi skutečně zástavbu T603 motoru do T87? K tomu pro servisy existoval nějaký oficiální materiál (pokyn)?
- D.A.
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1859
- Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: CZ
Re: Motor T603-A + ozubené kolo-zpátečky na T600
Kontráši, řekl bych, že jo. Poptej se v Krmelíně.
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 158
- Dátum registrácie: 14 Feb 2009, 17:50
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Motor T603-A + ozubené kolo-zpátečky na T600
Kontráš napísal:Oldjan: myslel jsi skutečně zástavbu T603 motoru do T87? K tomu pro servisy existoval nějaký oficiální materiál (pokyn)?
Nerad bych ti Kontráši dával nějaké zkreslené informace, protože to co vím , jsou informace získané pouze z rozhovoru s člověkem , který celý život opravoval jenom tatry. Řeč se točila o zastavbě motoru 603H do tatraplánu, kde to prý bylo bez větších problémů , jenom se prý musela odstranit žebra na frémě převodovky kvůli spojce aby se tam vešla, upravit elektroinstalaci atd. Samozřejmě v padesátých letech se jednalo o motory 603A. U T 87 to prý bylo problematičtější, protože bez změny převodů se prý motor přetáčel. Navíc efekt nebyl takový jako u tatraplanu , protože rozdíl výkonu motorů nebyl velký a navíc motor T 87 byl prý mnohem spolehlivější než li první motory 603A. Protože někdo musel ty zubatý kolečka vyrábět, tak asi možná existoval nějaký manual k zastavbě motorů 603 do T 87. Ale to už je jenom moje dedukce. Navíc existuje fotka s motorem 603A v T 87 v mnoha knihách o tatrách, takže ta úprava vznikla asi přímo v Kopřivnici
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 59
- Dátum registrácie: 21 Feb 2009, 23:41
- Tatry, ktoré vlastním: Nějaké to autíčko v garáži mám
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Motor T603-A + ozubené kolo-zpátečky na T600
Já ten motor mám právě v 87 =) a pardon není to r.v. 1954 ,ale 1964. A do tatraplánu sháním ozubené kolo na 1.převod a né na zpátečku.=) Jinak prej se to dělalo přímo v Kopřivnici ty výměny motorů při generálkách aut,atd.
- Kontráš
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 505
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 08:02
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Ostrava
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Motor T603-A + ozubené kolo-zpátečky na T600
Vůbec nerozporuju zástavby motorů t603A do T87, ani jejich úspěchy či neúspěchy. Že byla do T600 oficiálně schválena zástavba T603A a později T603 F a G je všeobecně známo a byl k tomu vydán i jakýsi oficiální návod. U T87 jsem o žádném oficiálním návodu neslyšel. Jedinou písemnou zmínku jsem zaregistroval v "oranžové" knize o T603 (Rosenkranz), kde se tuším psalo že zástavba motoru T603A v době zkoušek těchto motorů nebyla narozdíl od T600 příliš úspěšná. Když se nad tím zamyslím tak schválení fabrikou existovat asi muselo, jinak by ty osmy neprošly přes DI. Nicméně jestli k tomu fabrika přidala nějaký soupis nutných zásahů????
Co na to třeba Michael a jeho archiv???
D.A: zkusím se poptat na nějaké akci (jen kvůli toho tam nepofičím....)
Co na to třeba Michael a jeho archiv???
D.A: zkusím se poptat na nějaké akci (jen kvůli toho tam nepofičím....)
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 240
- Dátum registrácie: 11 Dec 2006, 13:21
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Motor T603-A + ozubené kolo-zpátečky na T600
A proč by se měl motor T603 v T87 přetáčet ? Uvažuji-li, že motor T87 byl konstruován na nižší otáčky než motor T603 a převody mu byly šity na míru, pak namontovaný motor T603 na stejné převody bude disponovat naopak rezervou otáček. Neplatilo by to snad jen v případě, že při maximální rychlosti T87 (150 až 160 km) by motor T603 měl ještě výkonovou rezervu a řidiči by tato rychlost nestačila a dále by rychlost a otáčky zvyšoval, což asi nebyla běžná situace. A i tak bych očekával, že jízdní odpory versus výkon motoru T603 mu nedovolí přetáčení i přes další zvýšení rychlosti. Nechci rýpat, jen bych rád pochopil, jak to bylo myšleno.
- Michael
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1514
- Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: ČR
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Motor T603-A + ozubené kolo-zpátečky na T600
Nazdar !
Jak už napsal Kontráš, tak jakási příručka pro vestavbu motoru T-603 do T-600 skutečně existovala ( dokonce ji i mám ). Laborovalo se i s převodovkama ( spíše neoficiálně ). Třeba: Polonápravy původní z tatroše a převodovka z T-603 ( tuto „mix“ převodovku jsem měl doma ). K takovéto úpravě se odhodlalo asi jen minimum majitelů… Podle toho co jsem vyčetl z příručky, tak se přestavba netýkala převodovky = „nepovoleno“. Nejsem znalec převodovek T- 603 a 600…. Ale když není nic napsáno v příslušné technické dokumentaci, tak by logicky převodovka T-600 měla vyhovovat bez zásahů.
Příručka vyšla v roce 1975. Federální ministerstvo dopravy schválilo v roce 1972 – téhož roku v březnu byly informovány všechny DI VB.
Jak mám tedy chápat vestavby motorů T-603 do Tatraplánu z 50-60. let ? Neoficiální – na kriminál ? Nebo to bylo tiše tolerováno ?
K T-87 jsem zatím podobnou dokumentaci neviděl, ale zajisté něco vydáno bylo. Otázkou je, zda tato dokumentace byla tištěna pro širokou veřejnost ? Myslím, že ne…. Tatra 87 bylo auto „politické“, je tedy možné, že to bylo opět tiše tolerováno ?
Vestavba motoru T-603 do T-87 byla asi jednoduší, než vestavba motoru T-603 do T-600. Zásah do převodovky T-87 bych neočekával.
Kolega J. Hooz měl tuším T-87, která měla převodovku i motor z T-603….
Ve FM se dokonce pohybovala T-97 s motorem z T-603… Osma neměla údajně šanci.
Existovala i T-87 s motorem T-52, nebo také podvozek T-12 s karosérií T-87. Určitě by se našlo ještě pár dalších „unikátů“.
Motory T-87 a T-603 je těžko porovnávat…. Jeden pamětník říká, že motor z T-87 stál za guvno, druhý zase, že v 87mě se nechoval 603kový motor moc dobře……. Těžko vynést rozsudek, když jsem s tím autem nenajezdil to co oni….. Ovšem musíme uznat, že kdyby nebylo hojně používáno motoru 603 do 87 a 600, tak osmiček i tatrošů jezdí do dnešních dnů o několik desítek méně !
Původní motory T-87 nejsou… Možná, že je lepší si nechat v T-87 motor z T-603. Pokud je nějaký větší problém, tak to člověka nebude tak bolet…. A to jak po psychické, tak i finanční stránce. Navíc je to přestavba dobová - a u daného typu obvyklá. Nebo je možné si ještě počkat 10-15 let, až se začne v oblasti Nesselsdorferu s opětovnou výrobou motoru T-87 ( možná i celých ? ) . Cena bude ovšem určitě příšlušná žádanosti daného modelu…
Jak už napsal Kontráš, tak jakási příručka pro vestavbu motoru T-603 do T-600 skutečně existovala ( dokonce ji i mám ). Laborovalo se i s převodovkama ( spíše neoficiálně ). Třeba: Polonápravy původní z tatroše a převodovka z T-603 ( tuto „mix“ převodovku jsem měl doma ). K takovéto úpravě se odhodlalo asi jen minimum majitelů… Podle toho co jsem vyčetl z příručky, tak se přestavba netýkala převodovky = „nepovoleno“. Nejsem znalec převodovek T- 603 a 600…. Ale když není nic napsáno v příslušné technické dokumentaci, tak by logicky převodovka T-600 měla vyhovovat bez zásahů.
Příručka vyšla v roce 1975. Federální ministerstvo dopravy schválilo v roce 1972 – téhož roku v březnu byly informovány všechny DI VB.
Jak mám tedy chápat vestavby motorů T-603 do Tatraplánu z 50-60. let ? Neoficiální – na kriminál ? Nebo to bylo tiše tolerováno ?
K T-87 jsem zatím podobnou dokumentaci neviděl, ale zajisté něco vydáno bylo. Otázkou je, zda tato dokumentace byla tištěna pro širokou veřejnost ? Myslím, že ne…. Tatra 87 bylo auto „politické“, je tedy možné, že to bylo opět tiše tolerováno ?
Vestavba motoru T-603 do T-87 byla asi jednoduší, než vestavba motoru T-603 do T-600. Zásah do převodovky T-87 bych neočekával.
Kolega J. Hooz měl tuším T-87, která měla převodovku i motor z T-603….
Ve FM se dokonce pohybovala T-97 s motorem z T-603… Osma neměla údajně šanci.
Existovala i T-87 s motorem T-52, nebo také podvozek T-12 s karosérií T-87. Určitě by se našlo ještě pár dalších „unikátů“.
Motory T-87 a T-603 je těžko porovnávat…. Jeden pamětník říká, že motor z T-87 stál za guvno, druhý zase, že v 87mě se nechoval 603kový motor moc dobře……. Těžko vynést rozsudek, když jsem s tím autem nenajezdil to co oni….. Ovšem musíme uznat, že kdyby nebylo hojně používáno motoru 603 do 87 a 600, tak osmiček i tatrošů jezdí do dnešních dnů o několik desítek méně !
Původní motory T-87 nejsou… Možná, že je lepší si nechat v T-87 motor z T-603. Pokud je nějaký větší problém, tak to člověka nebude tak bolet…. A to jak po psychické, tak i finanční stránce. Navíc je to přestavba dobová - a u daného typu obvyklá. Nebo je možné si ještě počkat 10-15 let, až se začne v oblasti Nesselsdorferu s opětovnou výrobou motoru T-87 ( možná i celých ? ) . Cena bude ovšem určitě příšlušná žádanosti daného modelu…
- Krieg
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 162
- Dátum registrácie: 21 Mar 2008, 10:02
- Tatry, ktoré vlastním: 613, 600, 603-2, 805, 57b, 75
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Motor T603-A + ozubené kolo-zpátečky na T600
Michaeli, byla by možnost ofocení, příp. oscanování té příručky? Samozřejmě jen pro moji potřebu bez dalšího šíření.
Díky
Díky
- Michael
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1514
- Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: ČR
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Motor T603-A + ozubené kolo-zpátečky na T600
Kriegu, šlo by to... Sice to bude práce, ale pokud máš Tatraplána a zajímáš se o to, tak ti to rád nascenuju.
- D.A.
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1859
- Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: CZ
Re: Motor T603-A + ozubené kolo-zpátečky na T600
2 noticky k Michaelovi:
Ta T97 s motorem T603 musela být ve své době "brko", vyžral bych ju, jak by řekl Mojžo .
Co myslíš opětovnou výrobou T87 za 10-15 let? Chystáš přípis, jak Osmy osazovat plochým boxerem od Subaru??
Ta T97 s motorem T603 musela být ve své době "brko", vyžral bych ju, jak by řekl Mojžo .
Co myslíš opětovnou výrobou T87 za 10-15 let? Chystáš přípis, jak Osmy osazovat plochým boxerem od Subaru??
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Motor T603-A + ozubené kolo-zpátečky na T600
Pokiaľ viem, tak do T-600 bola schválená iba zástavba motora T-603A. Pokiaľ sa tam dávali novšie motory (F,G,H), bolo nutné použiť sacie potrubie na 1 karburátor (či aj A-čkovú vačku, si už nepamätám ale asi áno) - výrobca totiž varoval pred preťažovaním prevodovky, ktorá nebola dostatočne nadimenzovaná, nakoľko motor T-603 bol výrazne výkonnejší, ako motor T-600 (čítal som to v opise akejsi kopřivnickej inštrukcie).
Pretáčanie motora T-603 v T-87 nehrozilo, nakoľko "ryba" mala o hodne dlhšie prevody. Pôvodný motor mal vyšší objem 3 l a úplne iný priebeh krútiaceho momentu, čomu boli prispôsobené ak relatívne dlhé prevody. Žeby sa pri zástavbe motora 603 však prevody menili, o tom neviem. Sám som dosť jazdil s T-87 s motorom T-603H s jedným karburátorom. Celkom sa to dalo, ale naozaj bol tento motor trocha podtáčaný. S originálnymi prevodmi T-87 by tento voz pri max. otáčkach motora T-603 vysoko prekračoval rýchlosť 200 km/h, na čo však tento motor samozrejme výkonovo už nestačil...
Pretáčanie motora T-603 v T-87 nehrozilo, nakoľko "ryba" mala o hodne dlhšie prevody. Pôvodný motor mal vyšší objem 3 l a úplne iný priebeh krútiaceho momentu, čomu boli prispôsobené ak relatívne dlhé prevody. Žeby sa pri zástavbe motora 603 však prevody menili, o tom neviem. Sám som dosť jazdil s T-87 s motorom T-603H s jedným karburátorom. Celkom sa to dalo, ale naozaj bol tento motor trocha podtáčaný. S originálnymi prevodmi T-87 by tento voz pri max. otáčkach motora T-603 vysoko prekračoval rýchlosť 200 km/h, na čo však tento motor samozrejme výkonovo už nestačil...
- Kontráš
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 505
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 08:02
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Ostrava
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Motor T603-A + ozubené kolo-zpátečky na T600
později byla schválena i zástavba motorů F a G viz starší scany od Michaela zde http://www.tatraportal.sk/forum/viewtop ... vbu#p12269
- Michael
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1514
- Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: ČR
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Motor T603-A + ozubené kolo-zpátečky na T600
Uff, příručka je komplet nascenovaná . Kdo má zájem, tak ať mi napíše soukromou zprávu s mejlem ! Jsou tam zajímavé informace a obrázky.... Koho toto téma zajímá, tak si počte....
Doufám, že to neuvidím příští týden v nabídce na Aukru - vypálené na CD .
Proto jsem to nescenoval...
Doufám, že to neuvidím příští týden v nabídce na Aukru - vypálené na CD .
Proto jsem to nescenoval...
- Krieg
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 162
- Dátum registrácie: 21 Mar 2008, 10:02
- Tatry, ktoré vlastním: 613, 600, 603-2, 805, 57b, 75
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Motor T603-A + ozubené kolo-zpátečky na T600
SZ odeslána. Jsm zvědavý, co za úskalí této operace se tam dočtu, a děkuji předem.
- Krieg
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 162
- Dátum registrácie: 21 Mar 2008, 10:02
- Tatry, ktoré vlastním: 613, 600, 603-2, 805, 57b, 75
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Motor T603-A + ozubené kolo-zpátečky na T600
Tak jak jsem to už prolítl a nejpodstatnější věci přečetl, napadá mě jako nejjednodušší řešení zástavba celého 603kového agregátu při zachování tatraplánových poloos. Má to nějaká úskalí?
Mám na mysli tohle: „Laborovalo se i s převodovkama ( spíše neoficiálně ). Třeba: Polonápravy původní z tatroše a převodovka z T-603 ( tuto „mix“ převodovku jsem měl doma ). K takovéto úpravě se odhodlalo asi jen minimum majitelů…”
Mám na mysli tohle: „Laborovalo se i s převodovkama ( spíše neoficiálně ). Třeba: Polonápravy původní z tatroše a převodovka z T-603 ( tuto „mix“ převodovku jsem měl doma ). K takovéto úpravě se odhodlalo asi jen minimum majitelů…”
- Michael
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1514
- Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: ČR
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Motor T603-A + ozubené kolo-zpátečky na T600
DA, ta T-97/603 byla údajně nejrychlejší aerodynamická Tatra v regionu .
O motory se postará Hyundai Nošovice .
Kriegu, mixová převodovka 600/603 pocházela z F-M. Majitel vlastnil několik aero Tatrovek... ( tuníš, tuním, tuníme ). Myslím, že si pohrál i s odpružením... Moc jsem o této úpravě převodovek neslyšel.... Určitě se to muselo chovat lépe - motor i převody z 603. Mám ale obavu z "ukočírování" vozu....
Převodovku z 603 by mohl mít i ten tatroš z Kontrášova odkazu ( mé fotky ). Je už to vlastně takové mládě šestsettrojky .
Přidávám obrázek upravených kapot T-600 s dodatečným žebrováním.
O motory se postará Hyundai Nošovice .
Kriegu, mixová převodovka 600/603 pocházela z F-M. Majitel vlastnil několik aero Tatrovek... ( tuníš, tuním, tuníme ). Myslím, že si pohrál i s odpružením... Moc jsem o této úpravě převodovek neslyšel.... Určitě se to muselo chovat lépe - motor i převody z 603. Mám ale obavu z "ukočírování" vozu....
Převodovku z 603 by mohl mít i ten tatroš z Kontrášova odkazu ( mé fotky ). Je už to vlastně takové mládě šestsettrojky .
Přidávám obrázek upravených kapot T-600 s dodatečným žebrováním.
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 2 neregistrovaní