Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Technické problémy s našimi tatrovkami

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Richard » 17 Máj 2010, 09:51

Potýkám se s dosti záhadným problémem, po renovaci Tatry 54/30 jsem vyrazil na několik zkušebních jízd, bohužel výsledek nic moc. Tatra jela špatně a poškubávala. Nejdříve jsem myslel, že jsem problém odhalil - netěsnil jehlový ventil a výkon potom stoupl, ale Tatra stále při jízdě vynechávala a nakonc šla na 3 válce.
Zjistil jsem, že svíčka ve 4 válci (2 vpravo při pohledu zpředu na motor) je narozdíl od ostatních svíček úplně mokrá. Samozřejmě jem vyzkoušel všechny možnosti, které mě napadly (nová svíčka, kabel, fajfka, cívka, rozdělovač, přeměření tlaku ve válci-stejný jako u ostatních 3), ale bohužel svíčka je stále mokrá :( ...
Už fakt nevím, kde může být problém, díky za případnou dobrou radu.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Karel » 17 Máj 2010, 14:22

Kontroloval jsi i komplet časování (SO-SZ,VO-VZ) a porovnal ho s ostatními válci ? Nemá tento válec nově vložená ventilová sedla (mohou se uvolnit a dělat problémy) ? Těsní dobře ventily (nejen v sedle, ale i kolem dříku) ? Zkontroloval jsi zda je předstih u všech válců stejný (u jednoho rozdělovače jsem měl rozdíl předstihu u jednotlivých válců až 10st) ? Nepřisává to falešný vzduch u sání ?

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Karel » 17 Máj 2010, 14:41

Ještě mě napadl špatně osazený karburátor. Osazení uváděné ve starých příručkách pro dnešní benzín nevyhovuje a mnohdy je potřeba karbec vyladit jinak. Jak vypadají svíčky v ostatních válcích ? Jsou černé ?
Ze stejného důvodu je mnohdy potřeba upravit předstih. Nezkoušeli jste jí přidat ?

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Richard » 18 Máj 2010, 16:22

Díky Karle za rady a snahu pomoci, ale opravdu už zbývají jen ty ventily, které jsem opětovně nekontroloval, jen vím, že se oba pohybují, a že válec má kompresi. Ale vůle jsem nastavil ještě na vyjmutém motoru, utáhl a několikrát zkontroloval a zapsal do tabulky (zkusím ji sem připojit). Vodítka jsou nová, vložená sedla nejsou.
U každého válce sice časují s drobnými rozdíly, ale lépe to opravdu nastavit nešlo.
Jinak falešný vzduch zřejmě taky odpadá, parohy byly 2 x dole a vždy jsem dal nová těsnění z měkkého klingeritu. Další 2 svíčky jsou jak mají být (kávově hnědý izolátor), pouze 2. válec ji má černou a lehce navlhlou, ale po větším zahřátí se vše srovná.
Předstih u originální Scintilly, která je lehce vychozená se opravdu liší mezi jednotlivými válci o 2 stupně, ale při předepsaném zájkladním nastavení 14-16 stupňů by to němělo vadit. U nevychozeného Palu bylo všude 15 stupňů, ale stejně to na svíčku nemělo žádný vliv, je furt od benzínu jak starý vodník :shock: :evil: :shock:
Prílohy
Časování.xls
(76 KiB) 134 stiahnutí

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Karel » 18 Máj 2010, 17:32

Ještě bych zkontroloval zda ventily otevírají zhruba stejně hluboko.
Jak máte osazený karburátor ? Sice by to mělo mít vliv na všechny a ne jen na jeden válec ale nic jiného už mě nanapadá. Nepřisává to benzín přes netěsnící sytič ? Není vysoká hladina (psal si že po úpravě jehl. ventilu se to zlepšilo)? Zkoušeli jste jiný karbec ?

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Karel » 18 Máj 2010, 18:17

Ten karbec bych nepodceňoval. Mě vloni polokabrio po zimě také nechtělo jezdit (přes to že na podzim jezdil normálně) a po výměně všeho možného to spravila až výměna karbecu. Pozor na nesprávné číslování trysek. Dost často po těch letech neodpovídá skutečnosti.

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Richard » 18 Máj 2010, 18:24

Karbec je Zenith 30T, hlavní tryska 60, vyrovnávací 125, difusor 18.
Podle originálního osazení nesedí jen ten difusor, ale to myslím nehraje roli, hlavní trysku jsem zkoušel i větší, ale nemělo to vliv. Hladina by teď měla být OK, naletoval jsem na plovák malý plíšek, jinak nezvednul dost vysoko, aby jehla těsnila.
Uvažoval jsem ještě o tom, že některý ventil při vyšších otáčkách zůstává viset. Před chvílí jsem tedy sundal víčko a točil klikou, běhaly jak mají, zdvih stejný jako u vedlejšího válce. Potom jsem motor nastartoval s otevřeným víčkem (narozdíl od T57 je zde hladina oleje pod úrovní víčka), ale žádné zasekávání ventilů jsem nepozoroval (jenže pokud je tam jen nepatrné zpoždění, při té rychlosti bych stejně nic neviděl).
Kdyby se ventil zasekával vysvětlovalo by to to škubání, ale takhle už opravdu nevím. Chvílemi se i Tatra "chytne" a pěkný pruďák zde kousek od domu vyjede na půl plynu na trojku, pak si zachrchlá a sotva se plouží a jediný viditelný problém je ta potvora svíčka.
Jiný karbec jsem zatím nezkoušel (mám už jen nějaký Solex), ale právě proto, že ostatní svíčky jsou suché. Ale teď , když i ventily makají jak mají, to bude poslední možnost. Ten Zenith sice vypadá dost dobře, bez vůlí, ale člověk nikdy neví co se v něm děje... :?

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Karel » 18 Máj 2010, 19:35

Difuser má zásadní vliv na chování motoru
Pokud dáš menší difuzer bude v něm větší rychlost vzduchu a z trysek se bude vysávat více benzínu. Nevím jaký má být u T-30 (tuším že 20, ale nejsem si jistý).
Pokud je svíčka mokrá je to přechlastané a proto bych trysky zmenšoval a ne zvětšoval (nebo dal větší difuzer abych zmenšil rychlost vzduchu). Pokud nemáš správný difuzer zkus karbec osadit jako u T-57 (th - 50,tv - 110).

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Richard » 18 Máj 2010, 20:09

Podle údajů v příručce tam má být 17 mm, takže tento je o milimetr větší, zkoušel jsem i dvacítku, ale nemělo to vůbec žádný vliv nebo spíš lehce horší, jiný difuzér nemám. Ale stále mi vrtá hlavou, proč je problém jen u jednoho válce (nebo pokud bych počítal i tu další lehce navlhlou svíčku u dvou). Kdežto zbývající 2 svíce jsou úplně ukázkové, suché jak sahara a zbarvené jak mají být, žádný karbon nic - já z toho snad udělám 2 válec a bude po ptákách :mrgreen:

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Karel » 18 Máj 2010, 20:31

Nedrž se typu motoru, ale spočítej si jeho skutečný obsah. Po několikerém výbrusu se může obsah rapidně zvětšit a potom je potřeba osadit karbec podle obsahu motoru, nikoliv podle jeho ,,papírového,, typu.

Takto po netu se blbě radí. :|

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Michael » 18 Máj 2010, 20:36

Nazdar !
Myslím, že mám také na čtvrtém válcu ( T-52 ) "mokrou" svícu... Auto nemám doma, tak napíšu koncem týdne...
Ale s výkonem nemám zatím problém....
Karbec je Solex 30 UVAFG, difuzér 23 (22).

Dám vědět.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Karel » 18 Máj 2010, 21:00

Nevím jak chodí T-30/54/52, ale u T-57 byl problém že u jednoduchého sání sousední válec ,,přetahoval,, směs druhému válci (tudíž měl jiné množství směsi) a proto se montovalo zdvojené sání. Já mám u polokabria také jednu svíčku mokrou, ale tam jsem to vždy přičítal ,,šrotovému,, stavu motoru.
.Spočítej si obsah motoru a zvol příslušné osazení karburátoru. Ten milimetr u difuzeru dělá v rychlosti vzduchu v něm opravdu velký rozdíl. Těch 17 mm se mi zdá na tak velký motor opravdu málo. Já mám u limusínky která má obsah 1325ccm: dif.- 20, th - 65, tv - 110 a emulsní trubici tv mám převrtanou na plný průměr (viděl jsem to tak u více Zenithů). Samozřejmě že rozhodující jsou také otáčky motoru. Menší difuzer dává motoru pružnost v nízkých otáčkách, ale škrtí ho ve vysokých, větší difuzér dovoluje vyšší otáčky a výkon, ale ,,krouťák,, je posunut do vyšších otáček.
Pokud je vše na motoru jak má být, zaměřil bych se na karbec.

Nic jiného už mě nenapadá.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Karel » 19 Máj 2010, 06:24

Ještě mě napadlo že po zahřátí motoru může zůstat viset ventil, ale po jeho ochladnutí může povolit a ty to tak nezjistíš. Zkus zkontrolovat ventily hned jak to začne zlobit (protoč motor klikou zda má všechny komprese). Stejně tak svíčka, cívka, kondenzátor mohou zlobit jen v zahřátém stavu (ale psal si že si vše vyměnil).

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Richard » 19 Máj 2010, 08:41

Ten Solex co mám je dělaný na o 90 stupňů pootočenou přírubu, takže ten bych mohl dát jen staticky, při jízdě by nešlo přidávat plyn. Válce nechal přebrousit už minulý majitel, ale kupodivu mají stále průměr 75 (+ možná nějakou desetinku), takže objem zůstává vpodstatě stejný. Ještě v pátek zkusím auto projet s rozdělovačem Pal (při jízdě jsem ho ještě nezkoušel) a dám vyrovnávací trysku 110.
Ten 4. válec schytává od ventilátoru největší dávku chladícího vzduchu, ale dost pochybuju, že by se to projevilo takovým způsobem, že by bylo normální mít svíčku stále mokrou. Pokud by to tak ale bylo, je možné, že nepravidelný chod motoru při jízdě (staticky v garáži jde úplně pravidelně) se svíčkou vůbec nesouvisí...

Užívateľov profilový obrázok
Jerry
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1604
Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957
Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Jerry » 19 Máj 2010, 09:26

Jaký svíčky máš v motoru? Přemejšlel sem nahradit tu mokrou za svíčku teplejší (s vyšším číslem), to by podstatně mělo zlepšit chování. Ale nechce se mi zasahovat do Vaší diskuse, protože s těmahle motorama nemam žádný zkušenosti. Asi to bude chtít něco ještě najezdit a vylaborovat...

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Karel » 19 Máj 2010, 10:07

Já předpokládám že máš správné svíčky tepelné hodnoty 5 (nevím jak se to značí dnes).
Pokud si ještě nezkoušel jiný rozdělovač může být problém i tady. Já měl v původním rozdělovači vychozená futra a hřídel tak měl vůli. Ve volnoběhu a nižších otáčkách to šlo dobře, ale při vyšších otáčkách se hřídelka rozdělovače někdy (dost nepravidelně) zřejmě rozkmitala a začalo vynechávat zapalování. Vzhledem k tomu že to byl jev dosti nepravidelný (třeba týden to jezdilo v pohodě a pak to najednou zase začlo zlobit) trvalo mi dost dlouho než jsem na to přišel.

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Richard » 19 Máj 2010, 10:26

Jo jo, svíčky mám tepelné hodnoty 5, sice tam mám náhražku od Brisku + redukci - svíčky mají dlouhý závit, takže to dohromady vypadá jako svíčka M18x1,5. Ale samozřejmě jsem zkusil i klasickou Pal 18-5, mokrá je však taky.
Jakmile to v Pátek nebo možná zítra odpoledene projedu s tím nevychozeným rozdělovačem, budu vědět víc...

Standa Dosadil
Diskutujúci
Príspevky: 10
Dátum registrácie: 13 Jan 2008, 23:25
Tatry, ktoré vlastním: T2-603
Bydlisko: Brno
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Standa Dosadil » 19 Máj 2010, 14:03

Richarde, když se mě občas podaří "ulít" svíčku, tak většinou místo vyšroubovat-vysušit-vrátit pomůže finta s tzv. sekundárním jiskřištěm: vytáhnu fajfku tak, aby mezi kontakty na svíčce a fajfce byla mezera asi centimetr - ale maximálně tak, aby bylo slyšet "práskutí" výboje (ideálně mezi fajfkou a svíčkou :) ). Většinou se svíčka "chytí".
Vím, že tato finta může odstranit pouze důsledky nějakého problému, ale asi by mohla nasměrovat další bádání. Přinejmenším můžeš určit, kdy válec vynechává jen kvůli mokré svíčce a kdy kvůli mokré svíčce a současně kvůli něčemu dalšímu :(

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Karel » 19 Máj 2010, 14:40

Když si psal že si vše vyměnil domníval jsem se že si to i vyzkoušel a to na silnici a v tahu. Na bublání v garáži a bez zátěže moc nekoukej.
Vem ten vyběhaný rozdělovač, sundej víčko a palec, otoč hřídelku tak aby bylo kladívko maximálně zvednuté, odtlač hřídelku od kladívka a pozoruj o kolik se zmenší odtrh. U mého rozdělovače při této zkoušce zmizel odtrh zcela (tzn jiskra nepřeskočí = svíčka nepálí). Já jsem to provizorně odstranil tak že jsem zvětšil odtrh natolik, aby při maximálním výkyvu hřídelky ještě nějaký zbyl. Vím že předstih byl asi dost nepřesný, ale vzhledem k tomu že ten rozdělovač měl mezi jednotlivým válci rozptyl až 10st. moc jsem to neřešil. S tímto ,,provizoriem,, jsem pak jezdil ještě asi 15 let :mrgreen:
Jinak jak jsem již psal svíčka, fajfka, cívka i kondenzátor mohou zlobit pouze po zahřátí (takto mě zlobila jedna nová svíčka) a za studena se chovala dobře.

Užívateľov profilový obrázok
Rosta
Diskutujúci
Príspevky: 22
Dátum registrácie: 22 Nov 2009, 12:45
Tatry, ktoré vlastním: T57a,T57b
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Rosta » 19 Máj 2010, 15:27

Richarde,díval jsem se do Kopřivnické tabulky z roku 1945 a Zenith 30T je pro motor T52.Pro motor o vrtání 75mm(Tatra 30)je Zenith 30 U - difuzor 17,hlav.tryska 60,vyrovnávací 110,volnoběh 50,startovací 85.Zkusil bych tu 125 vyměnit za menší a pokud to nepomůže,hledal bych závadu asi v elektrice.Tedy pokud je svíčka opravdu od benzinu a ne od oleje.Ramínko přerušovače,zda se nezadrhává,odtrh,odstředivá regulace,pružinka,kolíček ve víčku rozdělovače na 4.válci(prasklý).V každém případě bych prohřál motor a prvně přidal na rozdělovači za chodu motoru předstih.Moje áčko už na parametry dané továrnou při nynějším benzinu nejezdí.Dám to jen jako základ a pak doladuji na ucho.Letos na jaře mne taky Tatra trochu zlobila.Do kopce pořád pokuckávala,jinak se chovala normálně.Zjistil jsem,že se mi částečně ucpala dírka ve víčku nádrže a v kopci kdy jsem ji víc přišlápl nedostávala díky podtlaku v nádrži dostatek paliva :evil: .Můžeš taky zkusit.....přeji pevné nervy a at se daří.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 2 neregistrovaní