Uložení motoru - konzervace?
- D.A.
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1859
- Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: CZ
Uložení motoru - konzervace?
Prosím o rady a tipy, jak co nejlépe zakonzervovat (udržovat) uložený náhradní motor.
Jedná se mi o díl, který v nepříliš opotřebeném funkčním stavu vezmu z denního provozu a umístím na paletu do kouta garáže s tím, že jej jednou třeba (bez generálkování) zase uchopím a vložím do auta. Může to být pozítří, ale taky za 5 nebo 50 let. Chci to tak praktikovat nejen s jednotkou T613, ale i s jinými staršími motory (např. čtyřtakt 1300 OHV z roku 1960). Moje představa je asi taková, že 1x ročně vpravím do válců injekční stříkačkou něco směsi petrolej+motorový olej a párkrát ručně zatočím klikovkou. Tzv. Radkův způsob se "stolicí" na paletě, ve které by to občas kondičně běhalo vlastní silou je z mnoha důvodů vyloučen.
Jaké jsou vaše rady? Používat tu směs, nebo točit celé roky "nasucho"? Díky!
Jedná se mi o díl, který v nepříliš opotřebeném funkčním stavu vezmu z denního provozu a umístím na paletu do kouta garáže s tím, že jej jednou třeba (bez generálkování) zase uchopím a vložím do auta. Může to být pozítří, ale taky za 5 nebo 50 let. Chci to tak praktikovat nejen s jednotkou T613, ale i s jinými staršími motory (např. čtyřtakt 1300 OHV z roku 1960). Moje představa je asi taková, že 1x ročně vpravím do válců injekční stříkačkou něco směsi petrolej+motorový olej a párkrát ručně zatočím klikovkou. Tzv. Radkův způsob se "stolicí" na paletě, ve které by to občas kondičně běhalo vlastní silou je z mnoha důvodů vyloučen.
Jaké jsou vaše rady? Používat tu směs, nebo točit celé roky "nasucho"? Díky!
- Štěpán
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 480
- Dátum registrácie: 17 Okt 2006, 13:12
- Tatry, ktoré vlastním: T613 2/3 1977
- Bydlisko: Týn
- Kontaktovať užívateľa:
Mně bylo řečeno jednou měsíčně ručně zatočit pár otáček. Je tam nalité více oleje. Chtěl sem na to přidělat startér a tím točit, ale to prý nemám děltat. Zároveň když s tím du zatočit tak převěsím další nové rozvodové řemeny - vysí na hřebíku.
Zásadní je aby to nepochcal potkan (dle nejmenovaného moravského tatra automechanika)
Uvažuju o využití zbytku vraku k uskladnění motoru. Postupně až seženu všechny části jako karburátory, svody.... by to v tom mohlo jít i nastartovat.
Zásadní je aby to nepochcal potkan (dle nejmenovaného moravského tatra automechanika)
Uvažuju o využití zbytku vraku k uskladnění motoru. Postupně až seženu všechny části jako karburátory, svody.... by to v tom mohlo jít i nastartovat.
- Roman Maďar
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 2189
- Dátum registrácie: 20 Feb 2005, 22:21
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Bernolákovo
- Kontaktovať užívateľa:
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Pri dlhodobom uschovaní by som určite v motore najprv vymenil olej - trebárs aj nejaký lacnejší (najlepšie M8AD), ale hlavne nový, bez rôznych kyselín a iných nečistôt. Vymontoval by som zapaľovacie sviečky a spaľovacie priestory naplnil motorovým olejom tak, aby pri pretáčaní motorom nevytekal - nevidím racionálny dôvod na použitie petroleja, moderný olej sám o sebe obsahuje inhibítory korózie. Sviačkami priestor zľahka uzavrel, aby tam nepadali nečistoty. Raz za čas sviečky vybrať a pretočiť motorom, prípadne doplniť olej do spaľovacích priestorov, ak stiekol okolo piestu do kartera...
Vyhýbať sa prudkému striedaniu teploty takto uskladneného motora kvôli kondenzácii vzdušnej vlhkosti.
Vyhýbať sa prudkému striedaniu teploty takto uskladneného motora kvôli kondenzácii vzdušnej vlhkosti.
- D.A.
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1859
- Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: CZ
O potkany se postarám, ale Ondrej mě teď navedl k další doplňující otázce: Jak často ten olej potom měnit, když motor nikdy "nepoběží", ale bude pouze "točen"?
A ještě 2. okruh - jak pečovat o podobně uskladněnou převodovku? Nebo té je to jedno a pokud ji mám správně naplněnou olejem, pohyb ani nepotřebuje? Podotýkám, že nemám primárně na mysli převodovku z T613 spojenou s motorem, ale nějaký obecný x desetiletí starý "čtyřkvalt", skladovaný sólo.
A ještě 2. okruh - jak pečovat o podobně uskladněnou převodovku? Nebo té je to jedno a pokud ji mám správně naplněnou olejem, pohyb ani nepotřebuje? Podotýkám, že nemám primárně na mysli převodovku z T613 spojenou s motorem, ale nějaký obecný x desetiletí starý "čtyřkvalt", skladovaný sólo.
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Agente - pokiaľ motor neštartuješ, tak sa olej neznehodnocuje splodinami horenia a oteru, ale iba veľmi nepatrne vzdušnou vlhkosťou. Určite by som sa nebál tam taký olej nechať aj 10 rokov, možno aj viacej - závisí od podmienok skladovania. Preto som zdôrazňoval nutnosť použitia nového oleja pred dlhodobým uložením. Samozrejme pred nasadením do prevádzky by som náplň oleja vymenil.
U prevodovky by som tiež vymenil olejovú náplň, aj keď tam to nie je až také dôležité, ako u motora. Inak by som s ňou nerobil nič. Predpokladám uloženie v aspoň relatívne suchom prostredí. Ak by aj ostala bez oleja, myslím, že by jej to nevadilo, ak by ju len niekto takto nenamontoval do auta a zabudol pred jazdou olej doplniť...
U vodou chladených motorov by som asi motor naplnil predpísanou novou nemrznúcou zmesou a túto menil v intervaloch predpísaných jej výrobcom - kvôli korozívnej odolnosti. Ak by si aj nechal motor suchý, bolo by potrebné ho dobre odvetrať, aby v ňom nezostala vlhkosť. Ak by som to nevedel zaručiť, tak radšej naplnený čerstvou zmesou.
U prevodovky by som tiež vymenil olejovú náplň, aj keď tam to nie je až také dôležité, ako u motora. Inak by som s ňou nerobil nič. Predpokladám uloženie v aspoň relatívne suchom prostredí. Ak by aj ostala bez oleja, myslím, že by jej to nevadilo, ak by ju len niekto takto nenamontoval do auta a zabudol pred jazdou olej doplniť...
U vodou chladených motorov by som asi motor naplnil predpísanou novou nemrznúcou zmesou a túto menil v intervaloch predpísaných jej výrobcom - kvôli korozívnej odolnosti. Ak by si aj nechal motor suchý, bolo by potrebné ho dobre odvetrať, aby v ňom nezostala vlhkosť. Ak by som to nevedel zaručiť, tak radšej naplnený čerstvou zmesou.
- Zdicho
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1174
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 00:22
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Čórtův hrad
- Kontaktovať užívateľa:
Jak potom vyčistit olej z kroužků, aby nedošlo k jejich zapečení po nastartování?
Proč má Radek stolici na paletě? No fuj...!
Pro úchyly doporučuji sehnat dostatečně dimenzovaný ocelový zásobník, nakonzervoval motor pořádně olejem, spolu se silica gelem motor zavřít do zásobníku a ten vyvakuovat, případně naplnit inertním plynem. Takto zakonzervovaný zásobník zakopak dostatečně hluboko v místě, kde se bude celoročně držet teplota 3°C.
Jinak fandím všem, co mají tu vůli chodit pravidelně jednou měsíčně točit motorem do garage a kontrolovat stav oleje ve válcích.
Jinak by mě zajímalo k jak moc velkému poškození by opravdu došlo, kdybyste jej pořádně vybabrali všude olejem a prskli jej někam do sklepa, kde by bylo celoročně 3°C a nechali ho tam deset let chrápat bez povšimnutí. Myslím, že nic extrémního by se mu nestalo.
Teplota 3°C je údajně ideální pro dlouhou životnost různých pryžových dílů. Vyšší teplota je spíše na škodu.
Proč má Radek stolici na paletě? No fuj...!
Pro úchyly doporučuji sehnat dostatečně dimenzovaný ocelový zásobník, nakonzervoval motor pořádně olejem, spolu se silica gelem motor zavřít do zásobníku a ten vyvakuovat, případně naplnit inertním plynem. Takto zakonzervovaný zásobník zakopak dostatečně hluboko v místě, kde se bude celoročně držet teplota 3°C.
Jinak fandím všem, co mají tu vůli chodit pravidelně jednou měsíčně točit motorem do garage a kontrolovat stav oleje ve válcích.
Jinak by mě zajímalo k jak moc velkému poškození by opravdu došlo, kdybyste jej pořádně vybabrali všude olejem a prskli jej někam do sklepa, kde by bylo celoročně 3°C a nechali ho tam deset let chrápat bez povšimnutí. Myslím, že nic extrémního by se mu nestalo.
Teplota 3°C je údajně ideální pro dlouhou životnost různých pryžových dílů. Vyšší teplota je spíše na škodu.
- Lojzkův vnuk
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 265
- Dátum registrácie: 01 Jún 2006, 13:20
- Bydlisko: Kopřivnice
- Kontaktovať užívateľa:
Motor ze stodoly
Erik a Zdicho. Co se stane s motorem vytaženým z auta a nechaným jen tak v kůlně 5 let vím, co by bylo s 10 let nevím. Vytáhl jsem z naší rodinné Š100 motor s nájezdem 200 000 km a jen tak s hadrou ucpanými sacími kanály v hlavě a ponechaným výfukovým potrubím bez ucpání ho mrsknul do kůlny. Kůlna jen z prken aby do ní nepršelo a nesněžilo jinak teploty se střídaly jako venku. Do Š100 jsem vrazil motor z bourané leštěnky Š110 s nájezdem 17 000 km. No a po těch 5 letech se pustil do předělávky motoru Š110 na Š120 a zgenerálkování. Abych mohl ale i používat dále vozidlo co se bude Š110 předělávat, vzal jsem 5 let ležící motor bez povšimnutí v kůlně a namontoval ho zpět. Po otočením klíčkem se mu nechtělo naskočit. Tak jsem vyndal svíčky zasrané jak jetel od sazí a sražené vlhkosti očistil a dal zpět. Pro ušetření baterky zapřáhl lano a po cca 150m tažení a pokuckávání jednoho válce se postupně přidaly i další tři. Následovalo ještě jedno vyčištění svíček a auto už pak chytalo na první brnknutí klíčku.
Pak jsem tuto akci ještě jednou opakoval po cca 2 letech (opět bylo třeba vyměnit z nějakého důvodu motory a přitom jezdit) a to už chytlo po cca půlminutě točení startérem, ale po předchozí zkušenosti jsem předem dal nové svíčky.
A kdyby měl někdo zájem může si udělat pokus po dalších cca 4 letech tentokrát se skladováním onoho motoru po dvě zimy pod sněhovou peřinou
Pak jsem tuto akci ještě jednou opakoval po cca 2 letech (opět bylo třeba vyměnit z nějakého důvodu motory a přitom jezdit) a to už chytlo po cca půlminutě točení startérem, ale po předchozí zkušenosti jsem předem dal nové svíčky.
A kdyby měl někdo zájem může si udělat pokus po dalších cca 4 letech tentokrát se skladováním onoho motoru po dvě zimy pod sněhovou peřinou
-
- Diskutujúci
- Príspevky: 12
- Dátum registrácie: 17 Jan 2007, 17:17
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Hradec Králové
- Kontaktovať užívateľa:
Zkusil bych metodu, kterou jsem používal u motorového rogala před uskladněním na zimu. Vyžaduje to ovšem motor, který je před uskladněním v chodu. Postup je jednoduchý. Do difuzoru karburátoru běžícího motoru se sejmutým vzduchovým filtrem (u Tatry tedy do difuzorů obou karburátorů) se při zvýšených otáčkách tak na cca 3000 ot./min stříká sprej WD-40 tak dlouho, dokud motor sám nezhasne (díky zaolejovaným svíčkám. Takto zakonzervovaný motor je poté možné bez obav uložit. Po zimě pak stačí vyndat a vyčistit, případně vyměnit svíčky a je možné motor opět provozovat. WD-40 má opravdu vynikající konzervační účinky, mám vyzkoušeno nejen na motorech, ale i na střelných zbraních.
-
- Diskutujúci
- Príspevky: 42
- Dátum registrácie: 12 Apr 2006, 20:52
- Kontaktovať užívateľa:
to pytlak
a môžem túto metódu použiť aj u auta,ktoré je len odstavené na zimu v garáži?Stačí potom len vyčistiť sviečky?Alebo treba vymeniť celý olej?A neublíži to nejako motoru?Mám totiž Š100,ktorá je odstavená na zimu v garáži. Ďakujem.Ozaj a koľko WD - čka treba?
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 24 neregistrovaných