Přední tlumiče T603

Technické problémy s našimi tatrovkami

Užívateľov profilový obrázok
Zdicho
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1174
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 00:22
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Čórtův hrad
Kontaktovať užívateľa:

Přední tlumiče T603

Príspevok od užívateľa Zdicho » 20 Mar 2006, 12:15

Při renovaci jsem použil nové přední tlumiče, ale když s Tatrou jedu, tak na nerovnostech přední část vozu "poskakuje" a nekopíruje povrch s účinným tlumením nerovností. Je to dost nepříjemné. Zlepší se to naložením vozu. Také se to zlepšuje s ujetými km. Čím více jsem od renovace najel (cca 5800 km), tím více se mi to subjektivně jeví méně zřetelné. Zatím to pozoruji na všech zrenovovaných T603 a proto mě zajímá zda:

1. jde o průvodní jev nových tlumičů, které potřebují "rozjezdit", než začne být tlumení dostatečně komfortní.

2. je to dáno tím, že někde 20 let ležely v bůh ví jaké poloze a je třeba je rozebrat, zkontrolovat těsnění, vyměnit olej a složit?

Na 603kách v nálezovém stavu s "dobrými" tlumiči jsem tohle nikdy nepozoroval:(.

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 20 Mar 2006, 13:10

Známy mal raz na T603 rovnaké problémy - tlmiče ostali akoby "zaseknuté" a predok bol veľmi tvrdý. Po krátkej razantnejšej jazde po nerovnej ceste jeden povolil, druhý musel tuším vymeniť.
Inak intenzita útlmu sa dá u predných tlmičov T603 nastavovať dlhým skrutkovačom. Možno by pomohlo ich povoliť - nemusia byť správne nastavené - alebo za tie roky, keď stáli, sa v nich mohli čiastočne zmeniť pomery (zhustnutie oleja, nejaké nečistoty vo ventiloch, korózia piestnice a pod.).
Ja som podobný jav u T603 nepozoroval, a to ani po výmene tlmičov. Keď som sa začal zaujímať o T603, vodiči vtedy skúšali na nich predné tlmiče tak, že o niečo nadvihli prednú časť karosérie a tá v tej polohe ostala. Ak ju nadvihli veľmi, tak po uvoľnení sa čiastočne vrátila späť, ale ostala o niečo vyššie, ako pôvodne...

peter
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 224
Dátum registrácie: 14 Jún 2005, 13:32
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Senica
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa peter » 20 Mar 2006, 14:25

Dnes som bol na prepise t613
zistil som že pri 100km rýchlosti
začina plávať po ceste,čím to je.

Luboš.T
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 156
Dátum registrácie: 23 Sep 2005, 21:34
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš.T » 20 Mar 2006, 14:38

Peter:Vůle v řízení,podhuštěné pneumatiky,nefunkční tlumiče,unavené pružiny pérování a možná ještě něco dalšího.

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 20 Mar 2006, 19:45

Vůli v řízení u T613 si dovedu představit jen u aut s posilovačem, ale co třeba špatná geometrie?

Užívateľov profilový obrázok
MarekK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1912
Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
Bydlisko: Olomouc
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa MarekK » 20 Mar 2006, 19:53

...alebo pneu...

Užívateľov profilový obrázok
Zdicho
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1174
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 00:22
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Čórtův hrad
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Zdicho » 20 Mar 2006, 20:24

Kua, nerad bych s tím laboroval pokus omyl. Jdou ty tlumiče bez speciálních přípravků rozebrat a složit?

Užívateľov profilový obrázok
603-1 pepa
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 225
Dátum registrácie: 16 Júl 2005, 14:08
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa 603-1 pepa » 20 Mar 2006, 21:03

Jestli můžu poradit, tak i když koupíte nové tlimiče, tak si musíte uvědomit žejsou vové minimálně 30 let. To znamená je rozebrat vyčistit nalít nový olej a pak složit a seřídit. Pak vám budou fungovat bez problémů.

Užívateľov profilový obrázok
Zdicho
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1174
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 00:22
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Čórtův hrad
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Zdicho » 21 Mar 2006, 00:23

Mohl bys to trochu rozvést Pepo? Pokud možno polopaticky:). Na co je třeba dát pozor, co vyměnit apod.

miloš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 2574
Dátum registrácie: 05 Mar 2005, 14:29

Príspevok od užívateľa miloš » 21 Mar 2006, 00:43

myslím,že to byla od Pepeho celkem vyčerpávající odpověď...Pozor je třeba dávat pouze na moly,,,,, :lol: :lol: :lol:

Ambiciózní tajemníček

Príspevok od užívateľa Ambiciózní tajemníček » 21 Mar 2006, 09:51

Luboš napísal:Vůli v řízení u T613 si dovedu představit jen u aut s posilovačem, ale co třeba špatná geometrie?
Hmm, a rozdíl je v čem a vůle se projeví kde? Připadá mi to jako blbost.

Užívateľov profilový obrázok
Zdicho
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1174
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 00:22
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Čórtův hrad
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Zdicho » 21 Mar 2006, 11:19

Dobře, takže povolím tu šílenou matici nahoře na tělese tlumiče a "nějak" to rozeberu, aniž by mi to prohnalo pístnici lebkou?:). Vyčistím vše a pryžové části vyměním za nové. Dají se sehnat? Jsou to nějaké normované díly? Pak to složím, najeli olej, odvzdušním a je to? Co seřízení tvrdosti těmi šroubky? Dá se ten tlumič potom někde proměřit?

Užívateľov profilový obrázok
603-1 pepa
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 225
Dátum registrácie: 16 Júl 2005, 14:08
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa 603-1 pepa » 21 Mar 2006, 19:13

Seřízení tlumičů se dělá správně na stolici, ale jde to taky udělat na autě. Povolí se imbus nahoře v pístnici a pak se dlouhim šroubovákem štelije na dně pístice průtok oleje a tim se dělá tvrdost tlumiče. Jinak veškerý gumy co jsou v tlumiči tak jsou pouze pro tyto tlumiče.

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 22 Mar 2006, 09:07

pokiaľ sú tlmiče nepoužité a netečú, rozhodne by som ich nerozoberal - bez odborných skúseností a potrebného materiálu sa tak spraví viacej škody, ako osohu!
Zdicho - máš dielenskú príručku k T603? Tam je popísané, ako sa dá meniť tuhosť predných tlmičov. V prípade, že tlmiče sú veľmi tvrdé, by som postupoval tak, že by som tú nastavovaciu skrutku otočil na obidvoch tlmičoch rovnako o určitý počet otáčok (ten si poznačil) a vyskúšal účinok. Ak to náhodou preženieš, aby si sa mohol vrátiť do východzieho stavu.
No a prepokladám, že prednú nápravu máš zloženú správne a že je v poriadku (napr. voľne pohyblivé uloženie predných kľukových ramien a pod.)

Užívateľov profilový obrázok
Zdicho
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1174
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 00:22
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Čórtův hrad
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Zdicho » 22 Mar 2006, 10:27

Pepa: s tím šroubkem jsem točil už v minulém tisíciletí, to znám. Nenapsal jsi mi ale, jaké máš zkušenosti s jejich rozebráním, když jsi mi to navrhnu. Také bych třeba uvítal radu, kde mají stolici na seřízení apod.

Ondrej: asi to zatím zkusím takto, bude to nejjednodušší řešení, pokud bude účinné. Já do toho nechtěl vrtat, protože jsi kdysi říkal, že to je lepší nechat nastavené tak, jak to nastavil výrobce.

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 22 Mar 2006, 10:58

Zdicho - myslím si to stále. Napadla ma však len taká hypotéza - ak tlmiče dlhým státím zatuhli, tak ich skúsiť dočasne "zmäkkčiť" iným nastavením a až sa rozhýbu, vrátiť nastavenie pôvodné. Ja by som asi tak postupoval, overené to však nemám, takže je to na zváženie. Myslím ale, že sa tým nič nepokazí...

Standa Dosadil

Príspevok od užívateľa Standa Dosadil » 22 Mar 2006, 19:32

Hlásím se taky s problémem zatuhlých tlumičů, myslím si ale, že laborováním s tuhostí tlumení se nic nevyřeší. Mě připadají tlumiče jakoby přidřené v těsnění pístu - je potřeba velká síla na "utrhnutí", a když je už píst tlumiče v pohybu, tak tlumič tlumí tak, jak je nastaven.
Dám příklad: dobržďuji na červenou a v rychlosti asi 5 kmh přišlápnu brzdu. "Normální auto" se zhoupne dolů, nahoru (překmitne klidovou polohu) a pěkně plavně se vrátí do klidové polohy. Tatra se po přišlápnutí brzdy utrhne, zhoupne se dolů, nahoru a zůstane viset v horní "úvrati". Při rozjezdu se ozve jakési vrznutí a Tatra klesne o kousek níž.
Nebo při nastupování do auta - přední část Tatry se ani nehne a po rozjezdu opět vrznutí a předek Tatry se trochu sníží. Ve vyšších rychlostech se Tatra chová daleko lépe, "utrhnutí" tlumiče není pozorovatelné.

Řešení problému jsem nenalezl - zvykl jsem si.

jano_f
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 115
Dátum registrácie: 17 Sep 2006, 20:35
Kontaktovať užívateľa:

Stabilus

Príspevok od užívateľa jano_f » 14 Feb 2007, 17:55

Zdravim pani,

mam jednu otazku. ako sa da rozmontovat tlmic riadenia Stabilus. Mam jeden ulpne novy ale lezal par desatroci na polici. A zda sa, ze nie je dokonaly,...

skusal to niekto?

Dakujem, za radu.

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 15 Feb 2007, 00:59

Žádné zařízení není dokonalé, ani tlumič za pár východoněmeckých marek. Rozebrat se nijak rozumně nedá, pokud je vyteklý a netlumí, tak bych ho vyhodil. Jako náhrada se dnes používají brazilské Cofapy za cca 300 Kč.

jano_f
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 115
Dátum registrácie: 17 Sep 2006, 20:35
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa jano_f » 15 Feb 2007, 19:50

Neskoro. Uz som to skusil na starom a da sa to. Uhlovou bruskou a dej je nezvratny.
Ale toho noveho je skoda. mozno by to slo dolisovat, nejako. A tie brazilske su co zac. kde sa to da zohnat a sedi to na 603?

Diky, za radu.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný