Tatra 30 časování ventilů
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 147
- Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
- Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
- Bydlisko: Jablonec n.N.
- Kontaktovať užívateľa:
Tatra 30 časování ventilů
Nemáte někdo prosím údaje o časování ventilů na T30 (nebo T54, 52 pokud je to stejné). Tedy, kdy sací a výfukový otevírá a zavírá.
Díky.
Díky.
- Laco
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 389
- Dátum registrácie: 29 Mar 2006, 11:27
- Tatry, ktoré vlastním: TATRA 57B r.1946, Plast.model T603-r.1962,
v minulosti T54 , T75 ,T603-1 - Bydlisko: TRNAVA
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 30 časování ventilů
Ahoj , pozriem sa do starého návodu . Ak to tam bude , tak to sem pridám.
Re: Tatra 30 časování ventilů
Jediné co se mi podařilo najít je zmínka ve Zpravodaji TVCC z roku 1978 kde je u seřizování časování T-57 zmínka o tom že u T-12otvírá sací ventil 8st. poHÚ a u T-30 otvírá 6st. po HÚ.
- JáPavel
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 513
- Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra
- Bydlisko: Západ
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 30 časování ventilů
tady jeden kolega má Tatru 54/30. Zeptám se ho na to a pak to sem dám.
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 147
- Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
- Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
- Bydlisko: Jablonec n.N.
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 30 časování ventilů
Děkuji. Přikládám tabulku, kterou jsem vyškemral v kopřivnickém muzeu, od kolegy z klubu jsem ještě získal podobnou, kde se navíc uvádí, že sací ventil zavírá 40 až 66 stupňů po DÚ. Bohužel hodnoty výfukového ventilu jsou asi přísně střežené státní tajemství
Dost mě udivilo, že výfukové ventily zavírají ještě před HÚ, což může být v pořádku, ale podobné hodnoty jsem našel jen U T613.
Řešil jsem to proto, že vačka resp. skříň čerpadla měla dost zjednodušené sání krátkou trubkou hned u skříně čerpadla úplně obcházející dolní síto. Napadlo mě jestli třeba celá vačka není z motoru pro autojeřáb, kde mohly být odlišné hodnoty časování.
V druhé příloze je tabulka, ke které jsem došel po seřízení všech ventilů, aby časování bylo u všech válců aspoň podobné. Je-li to ale v pořádku to netuším.
Dost mě udivilo, že výfukové ventily zavírají ještě před HÚ, což může být v pořádku, ale podobné hodnoty jsem našel jen U T613.
Řešil jsem to proto, že vačka resp. skříň čerpadla měla dost zjednodušené sání krátkou trubkou hned u skříně čerpadla úplně obcházející dolní síto. Napadlo mě jestli třeba celá vačka není z motoru pro autojeřáb, kde mohly být odlišné hodnoty časování.
V druhé příloze je tabulka, ke které jsem došel po seřízení všech ventilů, aby časování bylo u všech válců aspoň podobné. Je-li to ale v pořádku to netuším.
- Prílohy
-
- asování.xls
- (76 KiB) 229 stiahnutí
- JáPavel
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 513
- Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra
- Bydlisko: Západ
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 30 časování ventilů
O tom motoru toho moc nevím , jen co občas prohodí můj známý ,který s tímto vozem jezdí již dlouho. Ale údajně ten rozsah SV 40-66 stupňů je nesmysl. Viz tabulka hodnot co jsme přidal. A z těch věcí z motoru pro jeřáb se toho také moc použít nedá. Můžu ti poslat číslo na kolegu a dát s ním řeč.
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 147
- Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
- Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
- Bydlisko: Jablonec n.N.
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 30 časování ventilů
Díky, ale už jsem se ptal 2 majitelů Tater s tímto typem motoru (dost zkušených) a kontaktoval jsem i jednoho renovátora, který s tímto motorem měl co do činění, ale hodnoty časování výfukového ventilu, prostě nikdo nezná, nevěděli to ani v muzeu v Kopřivnici . Asi to nikdo moc neřeší... Pokud by náhodou tvůj známý hodnoty znal, prosím zeptej se ho až se někdy uvidíte, jinou vačku asi stejně neseženu a tahle je navíc v dobrém stavu, jde mi spíš jen o kontrolu
Re: Tatra 30 časování ventilů
Dobrý den pánové . . .
Na některé vozy Tatra-30, ale zvláště pak na T-52a54 se montovaly převodovky vybavené volnoběžkou (rychloběžkou).
Můžete mi vysvětlit jak to "fungovalo" a byly na těchto převodovkách změny ? Najde se fotka ?
Vím jen, že řadící páky byly v jednom "domečku" . . .
Díky za info.
Na některé vozy Tatra-30, ale zvláště pak na T-52a54 se montovaly převodovky vybavené volnoběžkou (rychloběžkou).
Můžete mi vysvětlit jak to "fungovalo" a byly na těchto převodovkách změny ? Najde se fotka ?
Vím jen, že řadící páky byly v jednom "domečku" . . .
Díky za info.
Re: Tatra 30 časování ventilů
Není zde někdo, kdo by poradil, pomohl ? ? ?
Prosím . . .
Prosím . . .
- Jerry
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1607
- Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957 - Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 30 časování ventilů
Koukam, že se k tomu nikdo z lidí co tyto převodovky znají nevyjádřil. Ještě tu máme tlačítko Hľadať a vím, že je to tu nejednou popsaný.
Takže jen ve stručnosti: Páky má každé zařízení své, jedna se řadí horizontálně a druhá vertikálně (nepamatuju si kerá k čemu patří, proto sem nechtěl přispívat...), je možný, že bylo i pár aut s kombinací obojího, ale je to pouze moje domněnka.
Rychloběh: Jedná se o "přídavný" převod, který se řadí jen při cestě na delší vzádelonsti po rovině, aby se snížily otáčky motoru, klesne tak spotřeba a zvýší se cestovní rychlost. Vzhledem k tomu, že v tatrách jsou čtyřstupňové převodovky, tak by se z dnešního hlediska dalo říci, že to byla v tu dobu "pětka."
Volnověžka: Jedná se zařízení, které se používalo pro omezení řazení. Při záběru motoru je převodovka se zadní nápravou spojena a když jsou otáčky motoru volnoběžné, tak za jízdy při zařazenym stupni se zadní náprava odpojí od převodovky. Proto se nemusí řadit do neutrálu. Vyřazení volnoběžky je pravědpodobně řešeno zubovou spojkou. Volnoběžky se používaly též u Trabantů a Wartburgů.
Pokud Ti to takhle v rychlosti nebude stačit, internet má kouty neomezených možností, tak přeju mnoho úspěchů při googlování.
Takže jen ve stručnosti: Páky má každé zařízení své, jedna se řadí horizontálně a druhá vertikálně (nepamatuju si kerá k čemu patří, proto sem nechtěl přispívat...), je možný, že bylo i pár aut s kombinací obojího, ale je to pouze moje domněnka.
Rychloběh: Jedná se o "přídavný" převod, který se řadí jen při cestě na delší vzádelonsti po rovině, aby se snížily otáčky motoru, klesne tak spotřeba a zvýší se cestovní rychlost. Vzhledem k tomu, že v tatrách jsou čtyřstupňové převodovky, tak by se z dnešního hlediska dalo říci, že to byla v tu dobu "pětka."
Volnověžka: Jedná se zařízení, které se používalo pro omezení řazení. Při záběru motoru je převodovka se zadní nápravou spojena a když jsou otáčky motoru volnoběžné, tak za jízdy při zařazenym stupni se zadní náprava odpojí od převodovky. Proto se nemusí řadit do neutrálu. Vyřazení volnoběžky je pravědpodobně řešeno zubovou spojkou. Volnoběžky se používaly též u Trabantů a Wartburgů.
Pokud Ti to takhle v rychlosti nebude stačit, internet má kouty neomezených možností, tak přeju mnoho úspěchů při googlování.
Re: Tatra 30 časování ventilů
Díky za pomoc,
jde mi o to, jestli převodovka vybavená tímto zařízením měla nějaké další úpravy -
(např. jiný vývod tachometru, kratší roura, mezikus mezi převodovkou a diferenciálem, a pod., . . . )
zatím jsem na nic nenarazil . ..
jde mi o to, jestli převodovka vybavená tímto zařízením měla nějaké další úpravy -
(např. jiný vývod tachometru, kratší roura, mezikus mezi převodovkou a diferenciálem, a pod., . . . )
zatím jsem na nic nenarazil . ..
Re: Tatra 30 časování ventilů
U "warošů" pokud vím . . . (domnívám se . .. ), volnoběžka byla na posledním (nejvyšším) převodovém stupni,
a v okamžiku kdy kola měla větší otáčky jak motor (jízda z kopce) - volnoběžka odřadila motor ze záběru, a při přidání plynu
(zvýšení otáček motoru) přešlo se opět do přímého záběru.
Co jsem zatím našel, tak se týkalo T-75, je mi jasné, že to u T-52(30) bylo podobné,
ale přece jenom bych to rád viděl . .. . zvlášť rychloběh . . .
Jde, o to vidět to "funkční" a jakých chyb se vyvarovat . . .
určitě se najde někdo, kdo to má a o tom ví něco víc . .. .
Poradíte mi ? ? ?
a v okamžiku kdy kola měla větší otáčky jak motor (jízda z kopce) - volnoběžka odřadila motor ze záběru, a při přidání plynu
(zvýšení otáček motoru) přešlo se opět do přímého záběru.
Co jsem zatím našel, tak se týkalo T-75, je mi jasné, že to u T-52(30) bylo podobné,
ale přece jenom bych to rád viděl . .. . zvlášť rychloběh . . .
Jde, o to vidět to "funkční" a jakých chyb se vyvarovat . . .
určitě se najde někdo, kdo to má a o tom ví něco víc . .. .
Poradíte mi ? ? ?
-
- Diskutujúci
- Príspevky: 14
- Dátum registrácie: 26 Máj 2009, 08:51
- Tatry, ktoré vlastním: T57 Sport 1932
Jaguar XJ12 1981 - Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 30 časování ventilů
Rychloběh mám na svojí T75 1934. Je to ta delší páka na obr., která je normálně v dolní poloze a řadí se přesunutím páky nahoru, až k přístr. desce. Řadí se nornálně po vyšlápnutí spojky. Rychloběh je možno použít se kterýmkoliv rychlostním stupněm (i se zpátečkou), ale s I. nebo II. je to nesmysl. S trojkou jej občas používám v kopcích, kde IV. už to nebere a normální III. se zbytečně moc točí. V podstatě se tím rozpůlí interval mezi III. a IV. Klasické použití je ovšem na delších rovinách se IV., kde se sníží otáčky motoru a auto jede rychleji. Jak už zde někdo psal, je to vlastně jako V. Volnoběh (pokud je montován) se řadí malou páčkou vlevo od řad. páky jejím otočením doleva. Funkci zde již popsali kolegové přede mnou, s jeho využitím lze za určitých okolností i řadit bez spojky, ale toto považuji za pochybnou výhodu. Více zde k tomuto tématu bylo již dříve napsáno ve vláknech T75.
Re: Tatra 30 časování ventilů
To znamená, že Rychloběh jsou to takové "půlky" ? Mezistupně? (něco jako želva-zajíc u nákadních)? Chápu to dobře ?
A jak je to s vývodem na tachometr u T-30(52)? Je normálně na svém místě ?
Vývod z převodovky je normální jako u obyčejných převodovek T-30(52) ?
Nebo je tam "mezikus" ?
A jak je to s vývodem na tachometr u T-30(52)? Je normálně na svém místě ?
Vývod z převodovky je normální jako u obyčejných převodovek T-30(52) ?
Nebo je tam "mezikus" ?
-
- Diskutujúci
- Príspevky: 14
- Dátum registrácie: 26 Máj 2009, 08:51
- Tatry, ktoré vlastním: T57 Sport 1932
Jaguar XJ12 1981 - Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 30 časování ventilů
Ano, je to jako "zajíc a želva" u náklaďáků. Rychloběh je vlastně samostatná dvoustupňová převodovka, která se vešla ještě do normální skříně, takže rozměry i připojení tachometru zůstalo původní. To platí pro T75, ale T30(52) detailně neznám.
Re: Tatra 30 časování ventilů
To by chtělo vidět . . . tu převodovku T30(52) . . .
nenašla by se fotka nebo majitel ? . . .
U nákladních typů T138/148 je toto zařízení vlastně za převodovkou (pod),
a ovládané dvěma elektromagnetickými cívkami, zatímco už u T815 je to uloženo před.
Nedochází tak při řazení (zvláště při řazení dolů) k takovým "ranám".
Toto zařízení je i u vozidel Škoda 706 MTS, Liaz100/110 , ovládané vzduchem na řadící páce.
nenašla by se fotka nebo majitel ? . . .
U nákladních typů T138/148 je toto zařízení vlastně za převodovkou (pod),
a ovládané dvěma elektromagnetickými cívkami, zatímco už u T815 je to uloženo před.
Nedochází tak při řazení (zvláště při řazení dolů) k takovým "ranám".
Toto zařízení je i u vozidel Škoda 706 MTS, Liaz100/110 , ovládané vzduchem na řadící páce.
Re: Tatra 30 časování ventilů
Nenajde se tedy foto nebo lépe majitel T-30(52)s rychloběhem,
který by více poradil?
pro Jaguar: díky za info . . .
který by více poradil?
pro Jaguar: díky za info . . .
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 15 neregistrovaných