Príspevok
od užívateľa Eda » 13 Mar 2007, 22:14
Takže půjdu příkladem panstvo:
Vítej chlapče,
snad se ti v naší komunitě tatraportálu bude líbit!
tatra 613 model 95, je z hlediska prvotní ochrany karoserie shodná s modelem 91,94,78,85. Ba naopak chtěli ti hodní pánové z tatrovky aby jejich velké osmiválce vydržely bez bublinek na karoserii aspoň těch pět let co jezdí u prvních zákazníků. A proto dílce jako blatníky, kapotu a možná i dveře barvili speciální barvou pomocí elektřiny, takzvanou elektroforézou.
Když jsi byl ještě mámě u prsu, tak se v roce 1989 studenti a všelijací jiní lidé dohodli a přestala se jim líbit politika komunistická a socialistická a tak ve skoro celé východní evropě nastala demokracie (pro některé v úvozovkách) a všechno se najednou změnilo.
Do té doby neměl auto každý druhý pán v domě, dokonce na velkých parkovištích kolem paneláků stály třeba dvě "stovky", jeden trabant a pár sto pětek. Lidé sice auta chtěli, ale neměli peníze nazbyt a když je nazbyt měli tak si to moc a moc rozmysleli jestli na cestu pro brambory a do lesa na hřiby auto potřebují. Kolem a kolem aut bylo velice málo. Tatry 613 se od začátku výroby neprodávali v obchodě s auty, tehdy mototechně nebo tuzexu, ale dodávali se pouze jako služební, do různých podniků, továren a úřadů a často né na přání, ale za odměnu. A když se tehdy taková vzácnost jako tatra dostala k hodnému řidiči, ten se oni moc dobře postaral.
Tatra 613 byla opatřena jenom základním stříkaným nátěrem a potom hned lakem. O něco lépe na tom byla škoda 105, která se do laku namáčela. Na čelo a spodek vozu se stříkal asi od roku 1980 ještě gumový elastický nástřik, kterému se říkalo plastizol. To víš, o takovou karoserii jsi se musel starat, často stříkat do dutin různý "vosk", opravovat odlouplý nebo starý plastizol a chránit auto před vodou a korozí.
Ve stejné době jako tatra 613 se vyráběl třeba renault 5, malé auto ze "západní" země - francie.
Tam kde bylo aut mnoho a lidé si mohli vybrat z desítek modelů se automobilky předháněli v novinkách a vylepšeních aby přílákali zákazníky (to víš, né všechny lákadla byla opravdu prospěšná). A takový renault 5, jak jsem četl měl několik vrstev pozinkování, několik vrstev plničů a až potom samotný lak. Uznáš sám, že o tak ošetřené auto se člověk starat skoro nemusel.
A hodný pan řidič, který si po těch změnách v roce 1989, který už mohl zlegalizovat nakradený benzín a za marky si koupit renaulta pětku (předtím by si za nakradený benzín koupil nakradené cihly od kamaráda zedníka a za ty si postavil dům aby mu nikdo na nic nepřišel). Tak tenhle pan řidič si rychle zvykl na pozinkovanou karoserii renaulta a zahleděl se do BMW 745, se kterým jezdil jeho kolega v jiné firmě. V té době už neměl chuť a čas opatrovat tatrovku, někdy ji možná ani nechtěl. Anebo si myslel, že tatrovka je už teď taky pozinkovaná, jako jiné auto. No kdo ví jak to bylo. A tak se mnoha "novodobým" tatrovkám dostala sůl a voda až nebezpečně pod kůži. Ale neboj, jsme tady mi, tatrovkáři všech zemí a tu vodu odsajeme a dáme tam vosk.
dobru noc lukáši
...
...
...
...
příští díl:
jak upekli elektronika