Tatra 148

Technické problémy s našimi tatrovkami

kopkacik
Diskusný nováčik
Príspevky: 3
Dátum registrácie: 15 Mar 2012, 11:20
Kontaktovať užívateľa:

Tatra 148

Príspevok od užívateľa kopkacik » 15 Mar 2012, 11:29

Dobry den, ospravedlnujem sa za vytvorenie tejto temy ak uz je vytvorena , ale pri hladani som nenasiel podobnu temu.
Mam problem an tomto stroji s radenim rychlostnych stupnov. Z nakladnych aut som zvyknuty na "malu" a "velku" . Viem ze sa prepinaju tieto rychlosti na radiacej pake, tym prepinacom. Viem ze ma tiez tatra opacne radenie ako hociktore auto rychlosti, z prava do lava. Problem mi nastava pri radeni. Rozbeh v pohode 2 prevod. stupen a teraz nasleduje problem . Po 2 st. ide 3? alebo ide neutral a nasledne prepnutie do velkej a znova zaradenie 2 st? Na novsich autach sa radi normal 1 - 5 -mala a potom velka 6-8 napriklad . u tatier to je tak isto? alebo je to systemom na striedacku "mala", - neutral -prepnutie do "velkej" zaradnenie znova toho isteho stupna?

Dakujem za odpoved

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 148

Príspevok od užívateľa DRracer » 15 Mar 2012, 12:51

Pokud vim, tak u T148 na stridacku: mala 2, velka 2, mala 3, velka 3 ... jsou to pulky, nikoli redukce.
Na T111 je to ale jinak, tam je to redukce.

Užívateľov profilový obrázok
Laco
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 389
Dátum registrácie: 29 Mar 2006, 11:27
Tatry, ktoré vlastním: TATRA 57B r.1946, Plast.model T603-r.1962,
v minulosti T54 , T75 ,T603-1
Bydlisko: TRNAVA
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 148

Príspevok od užívateľa Laco » 15 Mar 2012, 16:56

Ahoj!
Ja som dávno (od 1978) jazdil na T148 cisterne, vojenská (vyrobená asi v 1976-7).
Jazdilo sa na celé kvalty ked som bol prázdny (celé velké- bez použitia pol-kvaltov len velké - ak si si nevšimol že máš prepnuté na malé, tak len na malé), , alebo po rovine sa dalo aj ako plný , ak som sa nemusel rýchlo rozbiehať. Vtedy sa na spotrebu až tak nehladelo a plyn išiel NA PLNO! Možno radiť ako na osobáku alebo s dvojím vyšliapnutím spojky. Ja som osobne šlapal dva krát- je to šetrnejšie k prevodovke.
Jednička je krátka a nemá synchróny , dá sa v pohode prázdny rozbehnúť aj z dvojky. Je to o cviku. POZOR!!! Polky sa prepnú ked zošlápneš !!! spojku. Je to radené elektropneumaticky na páke a následnom zošlápnutí spojky(automaticky po prepnutí pepínača z jednej pohohy do druhej alebo späť Malá-velká, Velká-Malá). Nemusí sa vyradit na neutrál, je to zbytočné. Tiež dole sa dá zaradiť polka len cez spojku ale opatrne , nie pri brzdení motorom z kopca, len pri volnom ubratí plynu po rovine.
Polky (pol-kvalty) sú nutné do kopcov a v teréne.

Postup radenia s pol-kvaltmi je nasledovný: (je naštartovaný motor a plyn sa dáva inak celkom normálne ako pri preraďovaní, teda sa uberie ked sa vymačkáva spojka a potom sa pridá ked sa púšťa spojka)
2Malá -Najprv si prepni na malú - ak už nieje, zošlápni spojku a budeš počuť ako to cvakne. To sa preradila polka. Zaraď 2 a rozbehni sa.
2Velká- prepni na páke na Velkú a zmáčkni spojku, budeš počuť ako to cvakne. Potom pusti spojku (ply ako pri bežnom radení.). Nevyraďuj do neutrálu.
3Malá - Toto musíš urobiť naraz- alebo na dvoje vyšliapnutie . Je to o cviku a časom sa to naučíš.
Najprv s dvojím vyšliapnutím spojky- Vyšliapni spojku, vyraď na neutrál a pusti spojku. Prepni na malú a vyšliamni spojku a zaraď 3. Pusti spojku. Pritom treba odsledovať ako cvakávajú polky . Je to ako kontrolka, zo začiatku to pomáha pochopiť ako to funguje.
A teraz na jednu ŠUPU - - (stále sme na 2Velká) - chyť šaltpáku jemne ale pevne do ruky , jeden prst daj na prepínač pol-kvaltov. Prepni na Malú a pri vymačkávaní spojky vyraď do neutrálu , počkaj až to cvakne a vraz tam jemne 3, pusti spojku.
3Velká - prepni na páke do polohy Velká a vymáčkni spojku, ked to cvakne pusti spojku. (plyn normálne: ubrať a zas pridať)
Takto sa postupne radí hore....
Dole aj s medziplynom sa to dá, ale jednoduchšie dole radiť bez použitia pol-kvaltov.
Treba používať motorovku pri brzdení z kocov. Šetrí to brzdy a palivo.

Pred použitím T148 je treba trénovať nožné svaly. Ja som po prvej 12hodinovke (po Prahe) mal svalovicu , myslel som, že sa už nikdy nepostavím na nohy.
Veľa úspechov!

Užívateľov profilový obrázok
PAVEL64
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 283
Dátum registrácie: 14 Feb 2008, 15:10
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 148

Príspevok od užívateľa PAVEL64 » 15 Mar 2012, 20:00

tu totok video ti to trošku přiblíží...je to sice jiná tatra ale princip je stejný...jen jak se píše výše dával bych ty půlky v neutrálu je to šetrnější k přídavné převodovce nejsou tam synchrony a tolik to nezarachotí----když jsme byli mladí taky se nehledělo na spotřebu ani na náhradní díly ale u nás se přídavné převody měnily celkem často...ale bylo to služební ...své si šetříš ,abys nemusel půlit auto...napřed se to nauč bez neutrálu a pak to zkoušej s ním...
http://www.youtube.com/watch?v=0CJ5KHAwmYM

kopkacik
Diskusný nováčik
Príspevky: 3
Dátum registrácie: 15 Mar 2012, 11:20
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 148

Príspevok od užívateľa kopkacik » 17 Mar 2012, 16:26

Dakujem Vam velmi pekne za rady, ja som na nete nasiel aj jedno video kde ucil nejaky pan radit chalana na T148 a tam uz mu vravil ze sa radi na striedacku, tak preto som si to chcel overit. Tak ja som dobrovolny poziarnik a uz to vyzera tak ze budem musiet aj na tomto stroji jazdit, do teraz to bola len avia s radenim na volante, na zaciatku uz aj toto mi pripadalo divne, ale tak na to som si zvykol, tak si bduem aj na toto musiet. Ta T148 je cisterna takze to bude vzdy plne vody, ale chalani mi vravili ze v pohode sa da na 2 rozbehnut, tak tym asi mysleli 2 malu. Tak teoriu som si nastudoval ako sa s tatrou jazdi, viem ze su to suepr stroje, sak som sa v tom viezol , nepozna prekazku, ale dufam ze bude aj po mojom uceni ete schopna jazdy:D

Dakujem Vam

Užívateľov profilový obrázok
PAVEL64
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 283
Dátum registrácie: 14 Feb 2008, 15:10
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 148

Príspevok od užívateľa PAVEL64 » 18 Mar 2012, 21:01

Kropáčik- aj ja som hasič a to i dobr. i ten co to má jako práci...začínal sem na 138 potom na 148 a na 815 a terazky na tych mercedesách- mají štítek made in turkey -tak to teda vyzerá, jen jedna rada do života:nestříhej zatáčky rychle ani na mokrém ani suchém ráda jde tatra do smyku nejednou jsem jel bokem po silnici a smrt v očích a brzdil jsem i stěračema...a taky dávej pozor na to- když pojedeš jen z půlkou či třičtvrtě nádrží vody domů třeba od zásahu..rádo se to do zatáčky převrací....nahrne se ta voda na jednu stranu a je to cobydup....nám se to za komunistů dvakrát stalo....jako bys v kolchoze vezl živé krávy na korbě taky se do zatáčky nahrnou odstředivou silou na jednu stranu a vyvrátí auto...to jen- žes psal, že jezdíš s avií...jinak do terénu a lesa jsem si dovolil více než s 815...bezkonkurenční stroj na vezení rybníka do lesa... :wink:

kopkacik
Diskusný nováčik
Príspevky: 3
Dátum registrácie: 15 Mar 2012, 11:20
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 148

Príspevok od užívateľa kopkacik » 18 Mar 2012, 21:35

PAVEL64: dik za rady , urcite sa budem snazit si spomenut pri jazde na ne. To ti poviem ze ti v dobrom zavidim ze ty si aj ten profesionalny poziarnik. U mna je to taky, od 9 rokov dobrovolny a chcel som sa stat aj profesionalny. Uz nejaky ten rok sa okolo tej tatry obsmietam , ked chodime na sutaze , uz viem kazda packa , kazdy ventil na so sluzi, obsluhovat ju dokazem uplne sam, len som sa neodhodlal k jej soferovaniu. Hadam je naozaj taka neznicitelna ako sa o nej vravi a vydrzi moje ucenie na nej

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný