Jak vydolovat spínač světel?

Technické problémy s našimi tatrovkami

Užívateľov profilový obrázok
ziza
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 426
Dátum registrácie: 12 Máj 2007, 10:56
Kontaktovať užívateľa:

Re: Jak vydolovat spínač světel?

Príspevok od užívateľa ziza » 26 Jan 2008, 23:57

Milí stryci, tak místo rozteklého konektoru tam byla nalezena bezvadná, historická čokoláda a vadný spínač jsem vyměnil za cosi z inkurantních ND a Mary Loo uz zase svítí přes kaluže. :lol: Děkuji za cenné rady, tipy a krásná schemata, leč ruce Saxany nemaje :roll: , operace se bez demontáže kapličky neobešla.

Stryci, tak vy říkáte, že origo spínač je také ve Škodě 100?

Užívateľov profilový obrázok
Jerry
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1607
Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957
Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
Kontaktovať užívateľa:

Re: Jak vydolovat spínač světel?

Príspevok od užívateľa Jerry » 27 Jan 2008, 00:54

Ba je tomu tak Stryci Zizo, je ze 100 a klobouček je ze série pro120. 8)

Užívateľov profilový obrázok
ziza
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 426
Dátum registrácie: 12 Máj 2007, 10:56
Kontaktovať užívateľa:

Re: Jak vydolovat spínač světel?

Príspevok od užívateľa ziza » 29 Jan 2008, 09:41

radek napísal:....po osazení páru relátek navíc, jak je zvykem u civilizovaných výrobců automobilů, už by se tehdy T613 stala pro neúměrné náklady zřejmě úplně neprodejná.... :wink:

Však já Mary Loo prodávat nechci... takže kam mám ta relátka namontovat nejlíp? Kam jsi je dal ty? Já bych je viděl nejraději hned u reflektorů.

Užívateľov profilový obrázok
radek
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1971
Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Kontaktovať užívateľa:

Re: Jak vydolovat spínač světel?

Príspevok od užívateľa radek » 29 Jan 2008, 10:20

U reflektorů? To by se tam musely aplikovat nějaké "waterproof" verze (IP 65), neb kdo by tam lezl po každé druhé jízdě za sněhu či deště a dával to dokupy, že..... :mrgreen: . Relátka mám u pojistek, neb tam se mi dělí kabelový svazek na ovládací část, vedoucí ke spínačům v palubní desce, a na jištěnou výkonovou část, která se podél pravého podběhu béře kupředu ke světlům. V tom značně nevyužitém prostoru kolem pojistek je místa dostatek a je to i hezky přístupné pro kontrolu, opravy, a podobně.

Užívateľov profilový obrázok
ziza
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 426
Dátum registrácie: 12 Máj 2007, 10:56
Kontaktovať užívateľa:

Re: Jak vydolovat spínač světel?

Príspevok od užívateľa ziza » 31 Jan 2008, 12:32

Stryci, tak přepínač světel pro Škoda 100 se úzkým profilem (v Brně) zdá býti :? Nevíte někde o nějakém, který bych zakoupiti mohl?

Radku, umístění dodatečných relátek u pojistek je permanentně zvažováno a vypadaly by tam zajisté i hezky - jak slepice na hřadu. Leč o jejich snadné přístupnosti tam nejsem zatím přesvědčený. Asi mám moc velkou hlavu - nu, to by se snad dalo vyřešit zakoupením filcové čepice nebo ochranné přílbice pro stavaře. Ostatně nepředpokládám, že bych je chtěl nějak často kontrolovat. :wink: Myslíš, že za přední maskou je opravdu tak mokro? Kontakty žárovek tu sprchu přeci jakžtakž přežívají, ne?

Užívateľov profilový obrázok
D.A.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1859
Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: CZ

Re: Jak vydolovat spínač světel?

Príspevok od užívateľa D.A. » 31 Jan 2008, 12:49

Umístění pojistek u T613 je prosté, funkční, božské. Toho kreténa, který si vymyslel, že je u "moderních vozů" nacpe někam hluboko do prostoru nohou řidiče, bych je nechal v noci při -5 ve slané břečce vyměňovat do úplného bezvědomí.

Užívateľov profilový obrázok
radek
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1971
Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Kontaktovať užívateľa:

Re: Jak vydolovat spínač světel?

Príspevok od užívateľa radek » 31 Jan 2008, 15:00

Strécu, přístupnost hlavou není nutná, běžné současné spínací či přepínací relé jest kompaktní konstrukce, k umístění pouhým vsunutím do patice, jako takové není určeno k rozebírání/opravám, při defektu se likviduje ve schváleném oddílu komunálních odpadů a nahrazuje novým - úkon to proveditelný jednou i napůl zchromlou rukou, navíc díky klíčování polohy vývodů ani netřeba přimého vizuelního kontaktu. Dále zvaž hledisko, kvůli oxidaci kontaktů (kontakty žárovek jsou jakž takž chráněny umístěním uvnitř "klobouků" světel) či poruše relé rozebírat masku a sápat se za nárazník? To zvednutí kapoty kufru a pár hmatů je proti tomu mnohem příjemnější činností..... Tak copak Tě děsí dalšího?

D.A. kteréže to "moderní" auto máš na mysli? Z hojně se vyskytující produkce zde vozidel provozovaných měl stupidně pojistky umístěné maximálně Favorit, už jeho upgrade s interním označením GERMANIZACE 1.0, kdy z něj vznikla Felicie, dostal nový pojistkový panel vyklápěný do prostoru kabiny, co se týká současnosti, prakticky všichni výrobci etablovali pojistkové sokly do jednoho z boků přístrojové desky, přístupného po otevření dveří (koncerny), BMW se drží umístění v motorovém prostoru + u zdroje energie, tedy u baterie, tak nevím, marně vzpomínám.... pojistkové skříňky v hloubi dna přístrojové desky někde nad pedály, přístupností hrozící natažení si zad v pozici uživatele ležmo přes dveřní práh měly Wartburgy a Trabanty, z většícha aut pak Avie, ne?

Užívateľov profilový obrázok
Honza272
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 72
Dátum registrácie: 17 Máj 2007, 20:56
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3
Tatra 2-603
Bydlisko: šenov
Kontaktovať užívateľa:

Re: Jak vydolovat spínač světel?

Príspevok od užívateľa Honza272 » 31 Jan 2008, 17:24

VW transporter T4- pod palubni deskou, VW CADDY model 2006 :arrow: taktez pod palubkou, AUDI A8 1994-2002 pojistky v A-sloupku vedle nohou spolujezdce... relatka pod kobercem a drevenou podlazkou pod nohama spolujezdce a dalsi pod prednim oknem v motorovem prostoru v plastovem boxu s vecne zahnilimi srouby. AUDI A8 2003 :arrow: pojistky z boku palubky OK,ale relatka stale na stejnem miste jako u starsiho modelu. ATD......... :wink:

Užívateľov profilový obrázok
radek
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1971
Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Kontaktovať užívateľa:

Re: Jak vydolovat spínač světel?

Príspevok od užívateľa radek » 31 Jan 2008, 21:59

Vida Honzo, další zajímavost koncernu, díky za info. Nicméně stále to stěžování nechápu, do T613 jsem pojistkovku + relé namontoval v listopadu 1999 a od té doby na ně padá prach, neboli za 9 let denního provozu jsem nebyl nucen řešit nefunkční relé či pojistku, všechna ostatní domácí auta taktéž - z elektriky se mění žárovky a u formana občas brzdový spínač na pedálu, no a co používám/sleduji/z doslechu znám auta relativně současná (dejme tomu 1998 a dále), nikdo nijak markatně neřeší přístup k pojistkám, drtivá většina ani neví, kde vlastně jsou...čím to?

Užívateľov profilový obrázok
Honza272
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 72
Dátum registrácie: 17 Máj 2007, 20:56
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3
Tatra 2-603
Bydlisko: šenov
Kontaktovať užívateľa:

Re: Jak vydolovat spínač světel?

Príspevok od užívateľa Honza272 » 31 Jan 2008, 22:34

radek napísal:Vida Honzo, další zajímavost koncernu, díky za info. Nicméně stále to stěžování nechápu, do T613 jsem pojistkovku + relé namontoval v listopadu 1999 a od té doby na ně padá prach, neboli za 9 let denního provozu jsem nebyl nucen řešit nefunkční relé či pojistku, všechna ostatní domácí auta taktéž - z elektriky se mění žárovky a u formana občas brzdový spínač na pedálu, no a co používám/sleduji/z doslechu znám auta relativně současná (dejme tomu 1998 a dále), nikdo nijak markatně neřeší přístup k pojistkám, drtivá většina ani neví, kde vlastně jsou...čím to?
ja si nestezuju... ale kdyz je pak potreba neco na tom udelat tak to stoji za to :D jinak brzdovy spinac velmi casto odchazi i na fabiich..o zarovkach nemluve,hlavne do roku 2004. A u A8 2003 brzdovy spinac delam celkem casto a rozebrat kvuli tomu pul palubky taky nic moc prace- nadruhou stranu kdyz v tom aute je 80 řídících jednotek tak je to jeste relativne jednoduchy pristup :lol: je pravda ze u A8 casteji odejde nejaka ŘJ nez ze by praskla nejaka pojistka. :!: a vetsina nevi kde jsou pojistky, protoze si z 90% neprectou navod k obsluze :lol: (bohuzel vlastni zkusenost se zakazniky)

Užívateľov profilový obrázok
D.A.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1859
Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: CZ

Re: Jak vydolovat spínač světel?

Príspevok od užívateľa D.A. » 01 Feb 2008, 08:03

Radku, opomněl jsi pod GM patřící prémiové značky koncernu F.I.A.T. (Fehler in Aller Teile) :-D, kde pojistky sviští rychleji než benzín. Tam mi "vyklápění panelu zpod palubky do prostoru posádky" jako moudré nepřipadá.

S těmi Wartburgy prosím prrr, nechápu kdes´to sebral. U poměrně reprezentativního vzorku (1971-1986), který mi prošel rukama, byly všechny pojistky a relátka kromě 1 (blinkrů) umístěny vždy zrcadlově k T613, tedy na samé hraně LP podběhu, tak nádherně přístupné, že by si k nim ziza mohl položit nejen hlavu.
Trabíka už si nepamatuju, je to 15 let...

Užívateľov profilový obrázok
radek
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1971
Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Kontaktovať užívateľa:

Re: Jak vydolovat spínač světel?

Príspevok od užívateľa radek » 01 Feb 2008, 08:22

Mno, jestli někde "sviští" pojistky rychleji jak benzín, tak je tam něco špatně, že. Ale optám se tady kolegů, co od nich ze servisbní praxe pochází to osvědčení rčení ohledně aut na "F", jak to s těmi pojistkami je.

Ad wartburg - je to možné, prostě mám v podvědomí, že u některých z těch smradlavých pekáčů se lozilo do útrob pod palubní desku, klidně to mohl být trabant, to by chtělo info od nějakého uživatele......

ladis
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1113
Dátum registrácie: 02 Aug 2006, 18:00
Kontaktovať užívateľa:

Re: Jak vydolovat spínač světel?

Príspevok od užívateľa ladis » 01 Feb 2008, 08:47

Ano, trabant má pojistky pod palubní deskou, přístupné z polohy vleže, kdy spodní část těla leží na silnici mimo vozidlo.

Užívateľov profilový obrázok
D.A.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1859
Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: CZ

Re: Jak vydolovat spínač světel?

Príspevok od užívateľa D.A. » 01 Feb 2008, 10:19

Sím, já bych věděl, co je tam špatně - ta špagetová elektroinstalace s nahodilou funkčností přece. Není druhé značky, kterou bych na silnici běžně potkával s popřehazovanými funkcemi zadních světel, například. Nemluvě o mučidlech typu centrál, DO, klima, okna a zrcátka v el.

A opět jste mne utvrdili v tom, že vyjma principu spalování neměl warťák a traboš mnoho společného, pokud jde o konstrukci, promyšlenost, bezpečnost, spolehlivost.

Užívateľov profilový obrázok
Jerry
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1607
Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957
Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
Kontaktovať užívateľa:

Re: Jak vydolovat spínač světel?

Príspevok od užívateľa Jerry » 01 Feb 2008, 11:15

Taky řada Š120 má nehezkej přístup, Eskorty... a za letošní zimu sem opravoval 3 pojistkovky (prostě ta "kvalitní německá" práce vyhořela) a přístup fakt děsnej... XM mají taky pod plubovkou, ale přístup celkem ok.

Užívateľov profilový obrázok
Stevo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1180
Dátum registrácie: 10 Feb 2004, 09:41
Tatry, ktoré vlastním: taka bordova
Bydlisko: Garáž
Kontaktovať užívateľa:

Re: Jak vydolovat spínač světel?

Príspevok od užívateľa Stevo » 01 Feb 2008, 12:10

Honza272 napísal:a vetsina nevi kde jsou pojistky, protoze si z 90% neprectou navod k obsluze :lol: (bohuzel vlastni zkusenost se zakazniky)
To by som sa hodne divil keby v navode na obsluhu k A8 boli popisane poistky...

martin h

Re: Jak vydolovat spínač světel?

Príspevok od užívateľa martin h » 01 Feb 2008, 15:41

Ono je to s přístupností pojistko-reléových panelů těžké. Umístění v palubní desce je z elektrikářského hlediska dobré: obvody se vzhledem k přítomnosti ovládacích a kontrolních přístrojů rozdělují a je lepší pod palubku přivést od akumulátoru napájení vodič většího průřezu a tam pojistkami rozvětvit na jednotlivé okruhy, než pojistky umístit někam daleko (do místa lépe přístupného) a vést spoustu slabých/slabších drátů do interiéru k jednotlivým přístrojm a spotřebičům. Proto mají moderní auta s bohatou elektrifikací více pojistových panelů/skříní umístěných poblíž velkého počtu spotřebičů. Pokud elektroinstalace slouží dobře po celá léta a nemusí se na ní šáhnout, majitel nebo opravář situaci zhodnotí tak, že pojistky jsou umístěné dobře i v případě, že tomu tak není, protože malý počet servisních zásahů ho moc nepotrápí a nedonutí přemýšlet jestli je nebylo možné umístit lépe. Pokud vlivem špatného návrhu elektroinstalace (nebo nějaké její části) je nutné auto často opravovat, budou pojistky umístěné na velice těžko přístupném místě, protože velký počet opravářů (nebo jeden, ten který toto bude tvrdit) bude muset často hrbit hřbet a dokonce si třeba kleknout! Jak to ten výrobce mohl dopustit, takhle špatně umístit pojistky. Uvědomte si ale, že u moderního auta se složitou elektrikou to prostě jednoduše udělat nejde a pokud se závada nedá "zastrašit" novou pojistkou a na svém kralování kdesi v chumlu vodičů bude trvat dál, tak zbytek elektroinstalace je zpravidla tak znepřístupněný, že vám nezbyde nic jiného, než třeba demontáž celé palubky, což je zábava na půl dne. Proč? Protože, což je další věc kterou si rozčilený majitel porouchaného auta snažící se ho sám opravit a nadává na blbé konstruktéry uvědomit, to auto není navržené k tomu že ho bude opravovat Lojza Vopička ze Zlámané Lhoty ale proškolený technik s různými de/montážními přípravky který přesně ví kam šáhnout a taková demontáž palubky nebo jiného konstrukčního celku všeobecně mu nebude činit větších obtíží.



Umístit relátka v T613 za přední masku narazí na problém vhodného krytí. Už jsem se ohledně auto-eletromateriálu ptal lecjakých dovozců, ale pokud člověk neodebere jednotlivé položky řádově ve stovkách nebo tisících kusů tak je cena tak vysoká, že jsem si nechal zajít chuť. Na vrakovištích jsem strávil mnoho hodin prolejzáním aut a očumováním elektroinstalací a špekulováním co by se jak dalo voperovat, ale nic solidního jsem nenašel.

Užívateľov profilový obrázok
D.A.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1859
Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: CZ

Re: Jak vydolovat spínač světel?

Príspevok od užívateľa D.A. » 01 Feb 2008, 16:02

Pár základních věcí - žárovky, pojistky, oleje, vložky filtrů, náplň ostřikovače, akumulátor(y), plyn do obručí - mám rád pod kontrolou sám. Klidně mi říkej Vopička.
Dovolím si i nadále trvat na tom, že když řidič na cestě nemůže normálně vyměnit obyčejnou přepálenou pojistku, je to konstrukční chyba! Zářný příklad - výměna žárovek u moderních koncernových klumpů.
Taky nezapomeň, že zákon ti přímo zakazuje s některými nefunkčními světly pokračovat v jízdě. A může to být jak vinou žárovky, tak i pojistky!

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Jak vydolovat spínač světel?

Príspevok od užívateľa Luboš » 01 Feb 2008, 16:11

Jenže pojistka by se neměla za životnost auta přepálit, v tom je trochu rozdíl.

Užívateľov profilový obrázok
D.A.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1859
Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: CZ

Re: Jak vydolovat spínač světel?

Príspevok od užívateľa D.A. » 01 Feb 2008, 16:34

Nač tam teda je? Jako indikátor konce životnosti auta? Škoda Auto logika...

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 23 neregistrovaných