Strana 8 z 9

Napísané: 26 Dec 2007, 02:05
od užívateľa martin h
Honza. S- mám takový pocit, že sis to pořádně nepřečetl. Můžu mít dva druhy dvoubateriového systému. První, kde stejné aku spojím natvrdo paralelně a napájím všechno - myslím si, že vše potřebné tady bylo napsáno. Druhý, kde mám startovací aku a aku napájející doplňkovou výbavu. Tady nutně musím mít dva různé aku, které nemůžu mít trvale spojené paralelně, proto se připojí k sobě pomocí relé jen když je nastartovaný motor a můžou se oba dobíjet.

.....Pokud toto pravidlo nedodržíte tak se musí používat buď tovární dvoubateriový systém co se používá v Austrálii na ofech , dá se koupit v Pzni u Daybicha nebo amaterské odpojování jedné aku výkonovým relém, což není nejlepší....

Když se dá koupit v Plzni, tak se asi nepoužívá jen v Austrálii, ne? Nebo jsou jinde na světě tak hloupí? Nebo se vyrábí po celém světě, ale používá se jen v Austrálii? Copak je na továrním systému tak dokonalého, že relé je amatérské a není nejlepší? Že to neprovádí tajemná skříňka s modrým podsvícením a bombastickými nic neříkajícími nápisy a vyzdvihování v reklamních nabídkách, Bůhvíkolik že to neřídí mikroprocesorů? A pokud máš averzi vůči relátkům, tak Tě můžu informovat, že na to stačí pár tranzistorů. U 12V systému stačí IRL3803 - vyzkoušel jsem, funguje perfektně.

Napísané: 26 Dec 2007, 10:01
od užívateľa Honza. S
ladis napísal:Honzo, něco z toho padlo zde i na jiných fórech a taky tady padlo několik poznámek vyvracejících nesmysly, které jsi nám napsal - tj. když nejsou baterie naprosto shodné, není možné nastartovat.
Né, že není možno nastartovat ale, že se po několika dnech baterie vzájemně vybije a nebude možno nastartovat, což je rozdíl.

Napísané: 26 Dec 2007, 10:34
od užívateľa Palo
Honza. S napísal:
ladis napísal:Honzo, něco z toho padlo zde i na jiných fórech a taky tady padlo několik poznámek vyvracejících nesmysly, které jsi nám napsal - tj. když nejsou baterie naprosto shodné, není možné nastartovat.
Né, že není možno nastartovat ale, že se po několika dnech baterie vzájemně vybije a nebude možno nastartovat, což je rozdíl.
Nemajú dôvod sa vzájomne vybíjať, pokial sú to baterie s rovnakým napätím.

Napísané: 26 Dec 2007, 10:47
od užívateľa Honza. S
Nebudu ti to dokazovat elektricky. Je to fakt a nebudu se hádat, je to dlouholetá zkučenost a praxe cca 30let. Jinak mluvíme o paralelním zapojení baterii, resp. akumolátorů 12V.

Napísané: 26 Dec 2007, 10:50
od užívateľa Honza. S
Udělej pokus, zpoj dvě různé akumolátory 12 voltů paralelně a zapoj se mezi ně ampemetr, nějaký digitál a pod a podivej se co ti tam teče? Je to zajímavý.

Napísané: 26 Dec 2007, 10:59
od užívateľa Palo
Ked si odmyslíme detaily tak si vyrovnajú medzi sebou napätie a tým to končí. Dve rovnaké batérie pri lahšom defekte pri výrobe jednej z nich sa môžu správať podobne ako dva akumulátory inej farby s inými nálepkami.

Napísané: 26 Dec 2007, 11:43
od užívateľa Honza. S
Když myslíš.

Napísané: 26 Dec 2007, 12:14
od užívateľa ladis
Palo myslí, já si to taky myslím a ty si tam dej ampérmetr. A než ho najdeš, zkus si odpovědět na otázku, kam by asi ta energie mizela.

Napísané: 26 Dec 2007, 12:41
od užívateľa Honza. S
Samovibijení mezi deskama, různý vnitřní odpor atd. Jinak končím diskuzi na téma paralní spojení aku. zde se toho napsalo mnoho tak se zde nebudu na tomto foru opakovat:
http://www.4x4nazory.cz/phpBB2/viewtopic.php?t=770
http://www.offroadforum.cz/3/viewtopic. ... ie#p217172

Napísané: 26 Dec 2007, 12:56
od užívateľa martin h
Škoda že končíš diskuzi - stále jsi nám neřel o tom geniálním továrním systému na který jsme tady všichni krátký. Na jakých principech pracuje atd. Já se těšil že se dozvím něco zajímavého od člověka s třicetiletou praxí a ono nic. Pořád tady meleš dokola jako svíčková bába "nejde to" a basta. Jedna věc je "hrabat se v elektrice" a "rozumět elektrice." Bez urážky. A ampérmetr mezi aku jsem samozřejmě zapojený měl. Po vyrovnání tekl mezi nimi proud v řádech desítek uA. Měřeno Metexem s přesností 0,3%.

Napísané: 26 Dec 2007, 13:02
od užívateľa ladis
Když odhlédnu od gramatické chyby, stále mi není termín "samovybíjení mezi deskami" jasný a nebudu tě uvádět do rozpaků otázkou, co jsi tím myslel. Různý vnitřní odpor také nemá vliv (ten se projevuje nestejným rozdělením vybíjecích proudů). Ano, spojíš-li dvě baterie paralelně, je velmi pravděpodobné, že na začátku, vlivem jejjich nestejných napětí, bude procházet proud. A to tím větší, čím větší bude rozdíl potenciálů a menší součet vnitřních odporů obou zdrojů (ohmův zákon, že...). Velikost tohoto vyrovnávaccího proudu bude limitně klesat k nule, jak se budou potenciály vyrovnávat. Praxe si zde podává ruku z theorií - někde mám graf průběhu vyrovnávacího proudu mezi dvěma 55Ah olověnými akumulátory. Při počátečném rozdílu napětí 280mV klesl proud na (mnou) neměřitelnou hodnotu (<10uA) za necelých 5h. Paralelně spojené akumulátory provozuji já, Radek Žáček a někteří další na tomto fóru a tebou popsaný symptom nepozorujeme. A mimochodem, děkuji za ty odkazy. Vydržel jsem jen prvních pár stránek :roll:

Napísané: 26 Dec 2007, 13:41
od užívateľa radek
To je mi krásná novoroční debata, chudáci "ofáci" (to je pojem, to kdo vymyslel, měl by dostat přes obličejovou část), musí utrácet tisíce za vysoce speciální zařízení, které jim po dni až dvou úplně nevycucá baterie, aby mohli nastartovat. Ladis holt vydrží víc, já ty sepsané myšlenkové plody "inženýrů" od "ofů" vydržel číst jen chvíli, zřejmě jsem příliš prakticky založený člověk a suchá nepodložená teorie na téma "mezi ofáky jednooký král ten, kdo zná název veličiny označující elektrické napětí" mě tak nebere....

Napísané: 26 Dec 2007, 13:53
od užívateľa Palo
Mnoho krát sa to, nielen tu, končí útekom z diskusie. Málokedy si je niekto ochotný priznať omyl.

Napísané: 26 Dec 2007, 14:13
od užívateľa ondrej
[quote="Palo"]Mnoho krát sa to, nielen tu, končí útekom z diskusie. Málokedy si je niekto ochotný priznať omyl.[/quote]
dobrý postreh :)

Re: Paralerní zapojení baterií

Napísané: 12 Nov 2008, 09:17
od užívateľa ladis
Včera jsem opravil trabanta. A protože byl v háji i akumulátor, trochu jsem zapátral a mám dobrou zprávu pro všechny odpůrce logiky a fyzikálních zákonů. Autobaterie 6 V, 77 Ah za 1850,- Kč.

A Honzo, už jsi našel ampérmetr? ;-)

Re: Paralerní zapojení baterií

Napísané: 24 Nov 2008, 21:39
od užívateľa ladis
Zdá se, že Honza ještě ampérmetr nenašel, zato já jsem našel 6V akumulátor Varta za pouhých 1890Kč ;-).

Re: Paralerní zapojení baterií

Napísané: 28 Nov 2008, 11:41
od užívateľa ziza
ladis napísal:...zato já jsem našel 6V akumulátor Varta za pouhých 1890Kč ;-).
A já konečně našel (včera kolem půlnoci) mírové řešení dlouholetého konfliktu kolem serio - paralelních baterek.
Stryci, heuréka :!: :!: :!:
Správně jsou dvě 6V Varty v serii a k nim jedna "dvanáctka" paraleRně.

Re: Paralerní zapojení baterií

Napísané: 28 Nov 2008, 12:16
od užívateľa Havrla
Zdar
Ja mam v AEKu dve baterie paralelne a to nasledovne.
Primarni baterie ze zapojena prez manualni origo odpinac a slouzi jako primarni zdroj el. energie pro vuz.
Sekundarni baterie ze pripojovana prez elektrickej stykac pouze pokud je otocen klicek zapalovani, nebo pokud zapnu kouzelnej prepinac.

Uz koloikrat se mi stalo ze jsem nechal rozsviceno nebo neco a vybyl primarni baterii, prisel jsem do auta, trapne otevrel klickem dvere, prepnul prepinac, auto ozilo jak ve Startracku, nastartoval jsem a odjel :-)

Havrla

Re: Paralerní zapojení baterií

Napísané: 28 Nov 2008, 13:32
od užívateľa bazilisak
Náhodou jsem narazil na tu 6V 77ah za 1157 kč ....http://autobaterie.heureka.cz/varta-sta ... 7ah-360-a/

Re: Paralerní zapojení baterií

Napísané: 23 Feb 2009, 12:09
od užívateľa Honza. S
Kdyby jsi potřeboval tak mám nové baterky 95-100Ah 800A za 1600,-