Definitivní konec výroby 6V baterií?

Technické problémy s našimi tatrovkami

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 17 Mar 2007, 01:27

Co jsem měl nové akumy, tak ty žádným velkým samovybíjením netrpěly. Přes první zimu byly asi po třech měsících nenabíjení pořád tak na 70% nominální kapacity a ani dnes, po třech letech, neklesne jejich kapacita po takové době nenabíjení pod polovinu. Vodu dolévám tak jednou ročně a zdá se mi, že jí v nich ubývá dokonce mnohem méně než v "moderních bezúdržbových", co se pořád přehřívají v jiných autech od motoru. Články jsou úplně stejné, doby, kdy se na separátory používalo třeba dřevo ani nikdo z nás už nepamatuje...

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 17 Mar 2007, 11:36

Poslední dobou se skutečně 6V baterie velmi špatně schánějí. Pamatuji doby kdy byla 6V baterie o dost levnější než 12V, které je větší a tudíž je na její výrobu potřeba více materiálu. Dnes jsou 6V naopak o dost dražží (protože se vyrábějí v měnších seriích) než běžné 12V. Pokud bych vlastnil T-613 asi bych to neřešil a použil 12V, ale u starších vozů (všechny lidové vozy až do cca. 60tých let) je celá elektrika 6V (nejen žárovky, ale i dynamo, startér, cívka, motorek stěračů, atd...) a tady je to docela problém.

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Richard » 17 Mar 2007, 19:33

Na podzim jsem koupil Tatru 57A a chtěl jsem ji jen nastartovat před rozebráním, chtěl jsem jen starší baterku 6 V tak za 2 stovky, což se ukázalo jako problém, nicméně jsem ji nakonec sehnal v opravně Trabantů. Při tom jsem ale narazil na prodejce nových 6 V baterií značky Varta, cena je asi 2000,- za kus. Snad během těch 3 měsíců výrobu neukončila i tato firma...

Užívateľov profilový obrázok
Štěpán
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 480
Dátum registrácie: 17 Okt 2006, 13:12
Tatry, ktoré vlastním: T613 2/3 1977
Bydlisko: Týn
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Štěpán » 17 Mar 2007, 20:41

Kdyby někdo chtěl, tak mám 2 6V baterky z 613. Jedna je zcela v pořádku, koupená před pár roky, ještě bych možná i našel účet, druhá je starší a taky trochu slabší. Určitě by se dala "obnovit" a do nějakého veterána co vyjede 3x ročně by byla použitelná.

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 17 Mar 2007, 21:18

Čím obnovit, dobitím? Čím to auto vyjede méněkrát, tím to chce novější baterii, jinak jsou problémy...

Varta taky už šestky nedělá.

Užívateľov profilový obrázok
Štěpán
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 480
Dátum registrácie: 17 Okt 2006, 13:12
Tatry, ktoré vlastním: T613 2/3 1977
Bydlisko: Týn
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Štěpán » 18 Mar 2007, 00:18

Baterku je třeba opakovaně nabíjet a úplně vybíjet tak 5-10 cyklů a občas kontrolovaně do ní pustit věčí proud. Pak je dost velká šance že se obnoví. Když se jezdí málo je dobré na byterku připojit "konzervátor" tj zdroj co do ní pouští trvale pár miliampér. Dost se tím prodlouží životnost. Rozhodně je to lepší než jednou za rok před jízdou nabíjet.

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 18 Mar 2007, 00:25

Letos mám ve chromce už osmileté akumy a ty se dají také takhle "obnovit", že jsou pak schopny motorem několikrát otočit, ale startovací zdroj už to jistí... :D

Užívateľov profilový obrázok
Štěpán
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 480
Dátum registrácie: 17 Okt 2006, 13:12
Tatry, ktoré vlastním: T613 2/3 1977
Bydlisko: Týn
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Štěpán » 18 Mar 2007, 00:55

Mně se tak podařilo obnovit Akumu originálně dodávanou do felicie rv1998 ve které odešel článek, pak půl roku ležela bez povšimnutí v garáži (přes zimu). Je ale pravda že sem si s tím hrál týden a zatím sem ji používal jenom když bylo teplo. V zimně bych jí nevěřil.

Užívateľov profilový obrázok
Erik
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 807
Dátum registrácie: 25 Nov 2004, 22:24
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Erik » 18 Mar 2007, 02:21

Štepan, da sa obnovit clanek? Mne odesen na 6- voltove 1 clanek a uz to ta baterka nerozchodila. Nabijel jsem ji a vybijel, nepomohlo nic- stale to bylo 4,2V...

Užívateľov profilový obrázok
Lucián
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 219
Dátum registrácie: 17 Sep 2004, 19:55
Tatry, ktoré vlastním: T2-603 1972
T613-4MiLong M'95 1995
Bydlisko: Brno
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Lucián » 18 Mar 2007, 09:04

Když nebude Akuma, tak je Varta, ne?
http://shop.mulac.cz/store/goodsdetail. ... 7015%20var

MiLong jsem v roce 2001 koupil s Vartama (nové nebyly) a vydržely až do léta 2006. Teď tam mám stejně 1x12V.

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 18 Mar 2007, 14:44

Díky, to vypadá zajímavě - běžně skladem, dodání zdarma po celé ČR do 1-3 dní. :)

Tak tedy zkusím tyhle plzeňáky, ale ani místní dealeři Varty už je nejsou schopni sehnat, tak si od toho moc neslibuju....

Užívateľov profilový obrázok
Štěpán
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 480
Dátum registrácie: 17 Okt 2006, 13:12
Tatry, ktoré vlastním: T613 2/3 1977
Bydlisko: Týn
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Štěpán » 19 Mar 2007, 07:54

Erik - jednou se mi povedlo obnovit článek ale nemyslím že to pude vždycky. Můžu zkusit postup u další špatné 6V co mám doma. U té předtím 12V 44Ah sem to dělal když bylo hodně teplo 30°C, chvilkama sem do ní pouštěl 12A. Hlídal sem teplotu a když už se to začalo hodně přehřívat (byla na omak horká) tak sem ubral. Pakárna je vybíjení které trvá dlouho a hlavně se musí sledovat až klesne napětí, odpojit chvilku počkat zas připojit furt dokola a vybíjet ke konci proudem do 10A. Baterku sem pak pokusně v létě používal a fungovala.

Nevíte někdo jaký proud může odebírat nezatížený a zatížený startér z 613?

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 19 Mar 2007, 09:07

Od predajcu, u ktorého pravidelne kupujem AKB, som minulý rok, keď som už dosť dlho čakal na objednané 6V akumulátory, dostal informáciu, že Akuma Mladá Boleslav výrobu týchto čiernych akumulátorov zastavila. Neskôr mi ponúkol biele bezúdržbové Akumy 6V 74Ah s presne rovnakými parametrami, ako tie čierne. Majú však trocha iné rozmery - podstava je štvorcová, strana štvorca je identická s dlhším rozmerom čierneho akumulátora, a baterka je nižšia asi o 2 cm. Vyrábať sa majú vraj iba občas (ak ešte vôbec) pre malý záujem, tak som vtedy objednal pre klub 20 kusov - väčšinou suchých nenabitých. Vzhľadom na odobratý počet tam bola ešte aj výrazná zľava - kus vyšiel na 2tis. Skk. Ak by mal niekto záujem, 2ks sú ešte voľné.

Užívateľov profilový obrázok
tomas
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 2325
Dátum registrácie: 01 Jún 2004, 23:06
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa tomas » 19 Mar 2007, 10:12

Štěpán, niesom si isty, ci sa takymto sposobom daju ozivit olovene aku. Takyto princip sa pouziva u NICD, pretoze tam vznikaju kristaly, ktore sa tym prudom akoby roztopia a uvedie sa to do povodneho stavu.

U oloveneho aku mam dojem byva skrat. Ten vznikne tym, ze sa na spodu clanku usaduje kal od postupne zvetravaneho clanku a ked sa ho nakopi tolko, ze sa spoja elektrody, nastane skrat a clanok je vcudu. Kolko prudu tam pustis je zrejme jedno.

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 19 Mar 2007, 10:39

Varty už také nejsou...

Tak "bezúdržnové Akumy" skutečně existují? Proč jen o nich v ČR nikdo neví? No nic, zkusím to ověřit přímo u zdroje...

Užívateľov profilový obrázok
D.A.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1859
Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: CZ

Príspevok od užívateľa D.A. » 19 Mar 2007, 12:05

Ježíši, co má znamenat ta poznámka o testaci T613 ná původnost a 6V akumulátorech???

Na díly rychle spotřebovávané (pneu, aku, brzdová obložení) a na dodatečně montované bezpečnostní prvky (pásy) se přeci podle FIVA nahlíží jinak, než na plechařinu, motory apod. Bazírovat u aut, která občas vyjedou i do běžného provozu, na původnosti těchto dílů by bylo vražedné. Představte si takové 30-40 leté auto na zpuchřelých gumách, s brzdami "na heslo", tlumiči, které už tam jsou jenom do počtu (ale hlavně, že mají vyražený ten správný nápis) a třeba i kdovíjakým nevyzpytatelným aku, že se proti vám vyřítí z nějaké serpentýny. Fujtajbl!

Užívateľov profilový obrázok
tomas
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 2325
Dátum registrácie: 01 Jún 2004, 23:06
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa tomas » 19 Mar 2007, 12:12

napriklad ... FAAM sa daju kupit aj u nas

http://www.faam.com/avviamento/ing-cerc ... in=&page=2

Užívateľov profilový obrázok
Roman Maďar
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 2189
Dátum registrácie: 20 Feb 2005, 22:21
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Bernolákovo
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Roman Maďar » 19 Mar 2007, 14:03

Nechcem, rozduchavať, ďalšiu hádku.Pred časom sme sa na tému akumulátorov bavili a mal som pocit, že práve ludia, ktorí majú problém s akumulátormi dnes, tvrdili, že s akumulátormi predsa nie je žiaden problém, stačí občas doliať vodu a" altík to stihne v pohode dobíjať sám, načo vymýšlať nejaké kondicionéry . či dobíjače. :wink: Po 2 rokoch skúseností s kondicionermi akumulátorov , nemám s nimi problémy a pokiaľ viem, ani ludia , ktorí ich používajú.Týmto príspevkom nemám v úmysle robiť reklamu, či nebodaj, zabezpečiť si "nezdanený príjem", len si chcem overiť , či malo zmysel sa venovať vývoju a výrobe kondicionerov, teda či som sa mýlil ja , či "oponenti.

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 19 Mar 2007, 14:20

Romane, životnost nad 8 let u běžných akumulátorů já nevyžaduju a je téměř nedosažitelná i s "kondicionéry". Tohle není řešení...

Agente, i ty krátkodobé díly by se měly podle FIVA měnit (pokud to jen trochu jde) za identické nebo podobné a né tam rovnou prsknout něco maximálně odlišného s třeba o sto let novější konstrukcí jen proto, že je to nejjednodušší řešení.

FAAM možná ano, ale FAAM 6V určitě nee. Na takové úrovni zatím zdejší obchodníci nejsou...

Užívateľov profilový obrázok
tomas
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 2325
Dátum registrácie: 01 Jún 2004, 23:06
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa tomas » 19 Mar 2007, 14:28

nevolal som, nemam zatial potrebu ...

http://www.aee.sk/index.asp?id=autobat%E9rie&level=1

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 62 neregistrovaných