Príspevok
od užívateľa ondrej » 21 Dec 2006, 12:41
Pôvodne som už k tejto debate nechcel prispievať, ale na Pala ešte zareagujem:
Palo, ty si zručný a skúsený technik, takže som presvedčený, že si dokážeš odpovedať aj sám. Nie je mi preto celkom jasné, o čo ti ide. Je samozrejmé, že žiaden brzdový kotúč sa nedokáže vyrobiť s nulovou hádzavosťou, nejaká tu vždy bude, aj keď ktovie aká malá. U kotúča je dôležité, aby nebola priveľká - spravidla sa ako horná prípustná hranica axiálnej hádzavosti udáva 0,15mm na najväčšom obvode. Prečo je veľká hádzavosť neprípustná je myslím jasné a už to tu bolo aj spomenuté. Takže ostáva otázka, či je prípustná aj malá (pre ďalšie úvahy budem zjednodušene písať nulová) hádzavosť kotúča. Som presvedčený, že to v zásade nevadí, lebo aj keď by bola tvarová hádzavosť nulová, vždy tu ešte ostanú výchylky spsobené obmedzenou tuhosťou celej sústavy, hlavne tuhosť v uložení náboja, ale aj tuhosť uchytenia brzdového strmeňa u pevných strmeňov a deformácie kotúča vplyvom mechanického, alebo tepelného namáhania.
Všetko toto spôsobuje vychyľovanie kotúča a za jazdy napomáha k vytvoreniu potrebnej vôle medzi kotúčom a brzdovými segmentami.
Keby sme však uvažovali s absolútne tuhou sústavou a kotúčom s nulovou hádzavosťou, potom by po odbrzdení ostalo vytvorenie prevádzkovej vôle iba na tesniacich krúžkoch. Pokiaľ by bola brzda nová, stačilo by to. V parxi však ( T613) drvivá väčšina brzdových sústav nová nie je a chod piestikov, ako aj posuv brzdových segmentov, je sťažený rozličnými vplyvmi, a niekedy na ich posuv je potrebné vynaložiť aj dosť veľkú silu. Ak by platili predpoklady tuhej sústavy a nulovej axiálnej hádzavosti, segmenty by sa potom trvalo treli o kotúč, aj keď po odbrzdení pomerne malou silou. Aj to by ale malo nepriaznivý vplyv - zbytočné nadmerné zahrievanie a opotrebenie sústavy, zhoršené chladenie a odvetrávanie, pri rozjazde škodlivý efekt statického trenia atď. Aj keď sú to viac-menej už akademické úvahy, predsa sa len s niečím podobným môžeme stretnúť v prípade zadretých piestikov na jednej strane brzdiča.
Neviem Palo, či sa mi podarilo zodpovedať na tvoje otázky. Ak nie, tak potom radšej osobne.
Koušák - žiaľ je absolútny nezmysel, aby sila pružinky v hlavnom brzdovom valci po odbrzdení stiahla piestiky späť od kotúčov. Na to je tá pružinka veľmi slabá - ledva vládze vytlačiť z valca kvapalinu! (až budeš niekedy odvzušňovať nový hlavný spojkový válec, veľmi rýchlo to zistíš). Niekedy si to vyskúšaj, ak budeš mať možnosť, aká je tá pružina silná a akú silu je treba na posunutie 1 piestika. A ty ich chceš tou pružinkou posúvať všetky...
Ak by si ale aj použil pružinku povedzme 100x silnejšiu, aj tak by to dlho nefungovalo. Veľkým nepriateľom hydraulických sústav je podtlak, takže systém by sa veľmi rýchlo zavzdušnil...