ax. hádzavosť brzd. kotúčov

Technické problémy s našimi tatrovkami

Užívateľov profilový obrázok
Erik
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 807
Dátum registrácie: 25 Nov 2004, 22:24
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Erik » 21 Dec 2006, 00:56

Palo napísal:"Skúste trocha pritlačiť."
Co sa tu budeme zbytocne nervovat nad uplne zbytocnymi vecami- robit radost ludom ktori sa tu snazia ostatnych vyhecovat :D
Ale ako som si vsimol taketo diskusie tu maju najvacsi uspech :lol:

Užívateľov profilový obrázok
koušák
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 570
Dátum registrácie: 14 Dec 2004, 04:12
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603, Tatra 613-4, Tatra 148 AD20
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa koušák » 21 Dec 2006, 01:05

Nezda sa mi, že by odbrzdovanie desticiek zaviselo iba na hadzavosti kotuca. Samozrejme, netvrdim ze to k tomu neprispieva...
Ale vzdy je dosticka dalej od kotuca ako 0,1-1 mm ???

Ja si myslim, ze hlavne slovo by mal mat brzdovy valcek a ked pustim pedal, tak vratna pruzina vo valceku umozni vratit sa kapaline do nadrzky a piestiky sa stiahnu spat do strmena, uvolnia miesto destickam, ktore odskocia hadzavostou alebo aj tym, ze su spojene s piestikom sponou (603).
Rozumiem tomu dobre??? alebo gumicka vracia piestiky spat???

Je jasne ze vsetky zlozky posobia nejakou mierou na vratenie desticky, ale aku mieru ma hadzavost? aku gumicka? a aku valcek?

Užívateľov profilový obrázok
Erik
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 807
Dátum registrácie: 25 Nov 2004, 22:24
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Erik » 21 Dec 2006, 01:31

alcek- 0%miera, gumicka-0%miera, hadzavost- 0,1mm z kazdej strany +- takze 100%...
keby si mal medzi kotucom a platnickou vacsiu volu tak by ti pedal brzdy musel chodit po drahe dlhej pol metra alebo aj viac :lol: ... A volu vacsiu ako par desatin mm medzi platnickou a kotucom som na kotucovych brzdach este nevidel :shock:

Užívateľov profilový obrázok
Erik
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 807
Dátum registrácie: 25 Nov 2004, 22:24
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Erik » 21 Dec 2006, 01:35

Cloveku nad touto diskusiou rozum zastava- hlavne vtedy ked vam to v skole vbijaju do hlav x rokov ze odtlacanie dosticiek je sposobene hadzavostou kotuca ukazuju Vam to na neviem akych modeloch a v praxi, a aj napriek tomu sa tu najde par mudrolinov ktori sa z vlastneho usudku snazia ostatnych presvedcit o opaku...

Palo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1006
Dátum registrácie: 16 Dec 2004, 17:46
Tatry, ktoré vlastním: ---
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Palo » 21 Dec 2006, 07:29

Ten pokus o kotorom písal Roman si môžete vyskúšať a pri odbrzdení stačí kolesom pootočiť len o 1° a drsnosť plôch doštičky a kotúča zabezpečí aby boli mierne od seba.Ja viem že doštičky nie su spojené piestikom ale to neznamená že nám v zákrute polovica doštičiek pribrzduje voz.Ešte raz musím zopakovať že ja viem že hádzavosť kotúča spôsobuje odstrčenie doštičiek ale zatial tvrdím že to nie potrebné a výrobcva ich preto nevyrába úmyselne zvlnené.Takisto sa vždy zadáva údaj o maximálnom hadzaní kotúča ale nikdy som nepočul o minimálnom.Takže si myslím že ked budem mať hádzavosť napr.0,005 alebo keby sa aj daslo 0,000 :wink: tak sa nemusím báť stáleho pribrzdovania.
Erik toto nemôžeš chápať ako hádku ale skôr ako diskuziu .Hned ako bude čas tak tú vec naskenujem a umiestnim sem.

Užívateľov profilový obrázok
Erik
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 807
Dátum registrácie: 25 Nov 2004, 22:24
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Erik » 21 Dec 2006, 10:50

Palo- ja to neberiem ako hadku, len ma hneva ked pisem nieco do vetra.
Tolerancia 0.0 Nemoze v beznej praxi nikdy nastat. A aj keby sa tak nahodou predsa len stalo- ze tolerancia u kotuca by bola 0,00 tak treba pocitat s toleranciami sustavy ako celku. Celu tuto sustavu vyrobit s nolovymi toleranciami je uplny nezmysel lebo vo vsobecnosti plati- cim mensie tolerance, tym zlozitejsia vyroba= tym vyssia cena. Takze preto nemoze nikdy nastat to ze by ti brzdy trvale brzdili...

Užívateľov profilový obrázok
MarekK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1912
Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
Bydlisko: Olomouc
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa MarekK » 21 Dec 2006, 11:03

nulové tolerancie...vy ste jak moj šéf.."ved to zvaria s nulovou toleranciou" ked to povedal, na druhý den som dal výpoved......dneska sa s ním idem rozlúčit....

Užívateľov profilový obrázok
Roman Maďar
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 2189
Dátum registrácie: 20 Feb 2005, 22:21
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Bernolákovo
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Roman Maďar » 21 Dec 2006, 11:24

Palo, čo podla teba je drsnosť plôch kotúča a doštičky?Samozrejme, že hádzavosť :D , len je bežným úchylkomerom nemerateľná. Pri rotácii kotúča nerovnosť, aj mikroskopicá spôsobí odtlačenie doštičky. Pri jednej nerovnosti je táto sila zanedbatelná, ale ak uvážime, že tých nerovností sú tam tisíce , sila sa znásobí a to stačí na odtlačenie platničky. Okrem toho pri brzdení sa kotúč zahrieva a dilatuje o pár stotín mm a následne sa vďaka vnútornému chladeniu opäť zmrští.Každý , kto pracuje s presným lícovaním mechanických súčiastok vie , že na voľný chod stačí pár stotín mm vôle.

Palo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1006
Dátum registrácie: 16 Dec 2004, 17:46
Tatry, ktoré vlastním: ---
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Palo » 21 Dec 2006, 12:04

Ale toto všetko je v poriadku.Ja som ale hovoril že k uvolneniu piestiku slúži hlavne tesniaca gumička.Doštičky sú tam volne takže na ne už nemá čo tlačiť aj keby sa kotúč netočil je to odbrzdené.Erik tvrdil toto:
alcek- 0%miera, gumicka-0%miera, hadzavost- 0,1mm z kazdej strany +- takze 100%...
Ale predsa nebudeme tak smiešny že budeme tvrdiť že aj najpresnejší kotúč bude mať vždy axialnú nerovnosť aj ked len v nanometroch.

Tu predsa ide o 0,1mm alebo o 0,02 a hlavne, či výrobca myslel to vôlou náboja skorigovať. v. môj prvý príspevok.

To čo tu písal koušák o válčeku je už iná debata.

Takže si myslím že keby kotúč mal hádzavosť 0,00x (tisícina môže byť 1 až 9 ako chcete) tak to brzdovej sústave na škodu nebude.

Užívateľov profilový obrázok
Stevo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1180
Dátum registrácie: 10 Feb 2004, 09:41
Tatry, ktoré vlastním: taka bordova
Bydlisko: Garáž
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Stevo » 21 Dec 2006, 12:07

Takze sme sa od kotuca hadzajuceho v pohode 0,1mm dostali k nemeratelnemu hadzaniu trecich ploch kotuca... pekne

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 21 Dec 2006, 12:41

Pôvodne som už k tejto debate nechcel prispievať, ale na Pala ešte zareagujem:
Palo, ty si zručný a skúsený technik, takže som presvedčený, že si dokážeš odpovedať aj sám. Nie je mi preto celkom jasné, o čo ti ide. Je samozrejmé, že žiaden brzdový kotúč sa nedokáže vyrobiť s nulovou hádzavosťou, nejaká tu vždy bude, aj keď ktovie aká malá. U kotúča je dôležité, aby nebola priveľká - spravidla sa ako horná prípustná hranica axiálnej hádzavosti udáva 0,15mm na najväčšom obvode. Prečo je veľká hádzavosť neprípustná je myslím jasné a už to tu bolo aj spomenuté. Takže ostáva otázka, či je prípustná aj malá (pre ďalšie úvahy budem zjednodušene písať nulová) hádzavosť kotúča. Som presvedčený, že to v zásade nevadí, lebo aj keď by bola tvarová hádzavosť nulová, vždy tu ešte ostanú výchylky spsobené obmedzenou tuhosťou celej sústavy, hlavne tuhosť v uložení náboja, ale aj tuhosť uchytenia brzdového strmeňa u pevných strmeňov a deformácie kotúča vplyvom mechanického, alebo tepelného namáhania.
Všetko toto spôsobuje vychyľovanie kotúča a za jazdy napomáha k vytvoreniu potrebnej vôle medzi kotúčom a brzdovými segmentami.
Keby sme však uvažovali s absolútne tuhou sústavou a kotúčom s nulovou hádzavosťou, potom by po odbrzdení ostalo vytvorenie prevádzkovej vôle iba na tesniacich krúžkoch. Pokiaľ by bola brzda nová, stačilo by to. V parxi však ( T613) drvivá väčšina brzdových sústav nová nie je a chod piestikov, ako aj posuv brzdových segmentov, je sťažený rozličnými vplyvmi, a niekedy na ich posuv je potrebné vynaložiť aj dosť veľkú silu. Ak by platili predpoklady tuhej sústavy a nulovej axiálnej hádzavosti, segmenty by sa potom trvalo treli o kotúč, aj keď po odbrzdení pomerne malou silou. Aj to by ale malo nepriaznivý vplyv - zbytočné nadmerné zahrievanie a opotrebenie sústavy, zhoršené chladenie a odvetrávanie, pri rozjazde škodlivý efekt statického trenia atď. Aj keď sú to viac-menej už akademické úvahy, predsa sa len s niečím podobným môžeme stretnúť v prípade zadretých piestikov na jednej strane brzdiča.
Neviem Palo, či sa mi podarilo zodpovedať na tvoje otázky. Ak nie, tak potom radšej osobne.

Koušák - žiaľ je absolútny nezmysel, aby sila pružinky v hlavnom brzdovom valci po odbrzdení stiahla piestiky späť od kotúčov. Na to je tá pružinka veľmi slabá - ledva vládze vytlačiť z valca kvapalinu! (až budeš niekedy odvzušňovať nový hlavný spojkový válec, veľmi rýchlo to zistíš). Niekedy si to vyskúšaj, ak budeš mať možnosť, aká je tá pružina silná a akú silu je treba na posunutie 1 piestika. A ty ich chceš tou pružinkou posúvať všetky...
Ak by si ale aj použil pružinku povedzme 100x silnejšiu, aj tak by to dlho nefungovalo. Veľkým nepriateľom hydraulických sústav je podtlak, takže systém by sa veľmi rýchlo zavzdušnil...

Palo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1006
Dátum registrácie: 16 Dec 2004, 17:46
Tatry, ktoré vlastním: ---
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Palo » 21 Dec 2006, 16:53

Takže o čo mi išlo.Mohol som to napísať skorej.Uchylkomerom som nameral vôlu ložisiek na oboch predných kolách 0,03.Hádzavosť je na jednom kotúči niečo okolo 0,04 a na druhom 0,09.Takže podla dielenskej priručky "4kovej" je všetko OK ale pri brzdení hlavne na križovatkách v nizkych rýchlostiach je jasne cítit "pulzovanie".
Stevo dobrá poznámka :wink: .Martin možno dneska večer naskenuje pre erika ten úryvok.

Užívateľov profilový obrázok
Erik
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 807
Dátum registrácie: 25 Nov 2004, 22:24
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Erik » 21 Dec 2006, 17:03

Palo tak ak ti uz ozaj nestaci to co ti tu opisal Ondej celkom pekne, zrozumitelne a navyse na vysokej technickej urovni tak potom uz fakt neviem... Ale ved mne je to jedno- kludne suhlas s Kousakom, ved kazdy je predsa slobodny clovek.
Skratka ine je nieco si doma rozoberat, cistit, mazat a skladat naspat a mysliet si- aha toto je pruzne, tu je pruzinka, tak to asi bude fungovat tak... A ine je mat do do detailov nastudovanu a zvladnutu celu problematiku ohladom brzd, brzdoveho systemu, tolerancii a vsetko ostatne s tym suvisiace. Takze vela stastia pri dalsich diskusiach. Uz ma tu neuvidite :lol:

Užívateľov profilový obrázok
Erik
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 807
Dátum registrácie: 25 Nov 2004, 22:24
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Erik » 21 Dec 2006, 17:05

Ale vlastne ten urivok si rad poziem, takze snad ma tu este uvidite :)

Užívateľov profilový obrázok
Roman Maďar
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 2189
Dátum registrácie: 20 Feb 2005, 22:21
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Bernolákovo
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Roman Maďar » 21 Dec 2006, 17:14

Mne táto debata pripadá celkom plodná a zaujímavá, pokiaľ sa vyvarujeme slovných spojení typu ,"to je totálna blbosť" a slovných invektív voči prispievateľom, možno sa tu veľa nových vecí dozvedieť a o tom by predsa debata mala byť, nie?

Palo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1006
Dátum registrácie: 16 Dec 2004, 17:46
Tatry, ktoré vlastním: ---
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Palo » 21 Dec 2006, 17:53

To je pravda Roman ja to tu tiež vidím ako plodnú debatu.Erik ale ved ondrej v podstate napísal to čo som hovoril aj ja.Teraz vynechajme havárijné stavy brzd. sústavy.Čo sa týka koušákových príspevkov tak s nimi som nesúhlasil ale nechcel som to tu zapliesť do tejto debaty.
Mimochodom vyskúšajte zabrzdiť nadvihnuté auto bez kola a potom vyskúšať vôlu doštičiek bez toho abyx ste kotúčom vôbec otočili.Dnes som to skúšal na predných brdách ktoré som repasoval pred vyše 3 rokmi.

Užívateľov profilový obrázok
Roman Maďar
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 2189
Dátum registrácie: 20 Feb 2005, 22:21
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Bernolákovo
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Roman Maďar » 21 Dec 2006, 19:56

No jo Pali, ale vôľa bude skôr medzi doštičkou a piestikom, nie? :D

Užívateľov profilový obrázok
mato
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 843
Dátum registrácie: 26 Máj 2004, 21:41
Tatry, ktoré vlastním: T613-3
Bydlisko: Petrzalka
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa mato » 21 Dec 2006, 23:44

zdroj: Rolf Gscheidle a kol.; Prirucka pro automechanika; 2. upravene vydani; Sobotales Praha, 2002; ISBN 80-85920-83-2
Prílohy
br4.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Roman Maďar
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 2189
Dátum registrácie: 20 Feb 2005, 22:21
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Bernolákovo
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Roman Maďar » 22 Dec 2006, 00:47

To je fajne, ale na Tatre , žiadna rozpínacia pružina nie je a piest nie je pevne spojený s doštičkou, hm hm :wink:

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 22 Dec 2006, 02:19

A také se mi nezdá, že bych měl na autě třmeny z náklaďáku... :lol:

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 3 neregistrovaní