ax. hádzavosť brzd. kotúčov

Technické problémy s našimi tatrovkami

Palo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1006
Dátum registrácie: 16 Dec 2004, 17:46
Tatry, ktoré vlastním: ---
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

ax. hádzavosť brzd. kotúčov

Príspevok od užívateľa Palo » 19 Dec 2006, 21:03

V dielenskej príručke k "jedničke" je max. hádzavosť kotúča 0,02mm a vôla náboja 0,03 - 0,08mm. V príručkem k 613-4 je to: hádzavosť 0,1mm a vôla 0,03 - 1,5mm.Takže mám to chápať tak že vôla náboja pohlcuje nerovnosť kotúča?Tak že ked namerám výchylku kotúča napr. 0,04 tak vôla v náboji 0,05 to vyrovná a kotúč nebude striedavo pritláčaný k jedej a druhej doštičke?Ktorého údaju sa je lepšie držať toho z r. 1976 alebo toho z 4kovej príručky kde sú všetky údaje pre vôle na celom aute dosť velkorysé?

ladis
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1113
Dátum registrácie: 02 Aug 2006, 18:00
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ladis » 19 Dec 2006, 21:46

A nejde náhodou u údaje 1,5mm o chybu v řádu?

Užívateľov profilový obrázok
MarekK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1912
Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
Bydlisko: Olomouc
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa MarekK » 19 Dec 2006, 21:53

a akú máte skúsenost so "srovnávaním" kotúčov priamo na aute.....robia aj na tatru?

Užívateľov profilový obrázok
Erik
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 807
Dátum registrácie: 25 Nov 2004, 22:24
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Erik » 19 Dec 2006, 21:58

Ja si myslim ze hadzavost kotuca je urcena nezavisle na voli v naboji... Je nelogicke udavat hadzavost kotuca s toleranciou pre naboj dokopy. Pri navrhoch sa takto nepostupuje...

Palo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1006
Dátum registrácie: 16 Dec 2004, 17:46
Tatry, ktoré vlastním: ---
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Palo » 20 Dec 2006, 06:54

ladis napísal:A nejde náhodou u údaje 1,5mm o chybu v řádu?
samozrejme je a to mojim zavinením samozrejme ide o 0,03-0,15mm.
mňa skôr zrušuje ten údaj 0,1 pre kotúč

Palo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1006
Dátum registrácie: 16 Dec 2004, 17:46
Tatry, ktoré vlastním: ---
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Palo » 20 Dec 2006, 06:59

Erik napísal:Ja si myslim ze hadzavost kotuca je urcena nezavisle na voli v naboji... Je nelogicke udavat hadzavost kotuca s toleranciou pre naboj dokopy. Pri navrhoch sa takto nepostupuje...
Erik ma ale nepochopil ja som to myslel tak že ked ma kotuc nejaku hadzavost, či je to myslené tou volou naboja pohltit.
Urcite by bola idealna hadzavost 0mm.

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 20 Dec 2006, 08:58

Hádzavosť kotúča je u kotúčovej brzdy potrebná, a bežne sa môže pohybovať okolo hodnoty 0,1mm. Preto práve ten prvý údaj 0,02mm sa mi nejako nezdá. No a samozrejme, že sa k tomu pridáva aj určitá vôľa v uložení náboja, ktorá sa prejavuje počas jazdy.
Význam tejto hádzavosti je v tom, že napomáha po odbrzdení k vytvoreniu určitej prevádzkovej vôle medzi kotúčom a brzdovými segmentami, nakoľko kotúčová brzda nemá žiadne vratné pružiny. Na odbrzdení segmentov sa ešte čiastočne podieľajú aj gumové tesniace krúžky, ale iba minimálne.

Palo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1006
Dátum registrácie: 16 Dec 2004, 17:46
Tatry, ktoré vlastním: ---
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Palo » 20 Dec 2006, 10:41

No ja som sa v literatúre zatial dočítal že na odbrzdenie slúžia len tesniace gumičky piestika.Nikdy som nepočul že by kotúče boli vyrábané umyselne mierne zvlnené za týmto učelom.

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 20 Dec 2006, 10:51

Ak by sme aj pripustili, že u nových bŕzd by to takto fungovalo (čo pochybujem), myslíš, že tie tesniace krúžky by odbrzďovali aj u starších vozov, kedy už strácajú svoju pružnosť a kde sa aj piestiky pohybujú už ťažšie? Nemožno zabúdať ani na určitý hydraulický odpor celej sústavy, kde časť kvapaliny treba natlačiť naspäť do nádržky....

Užívateľov profilový obrázok
koušák
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 570
Dátum registrácie: 14 Dec 2004, 04:12
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603, Tatra 613-4, Tatra 148 AD20
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa koušák » 20 Dec 2006, 11:11

Ja si myslim ze odbrzdenie zabezpecuje brzdovy valcek a pruzina vcetne gumicky, ktora kapalinu nasava spat zo sustavy do nadrzky.

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 20 Dec 2006, 11:21

koušák napísal:Ja si myslim ze odbrzdenie zabezpecuje brzdovy valcek a pruzina vcetne gumicky, ktora kapalinu nasava spat zo sustavy do nadrzky.
:shock:

ja som vám napísal, ako to funguje, ale nasilu nikoho presviedčať nemienim - každý si môže vybrať a tvrdiť, čo sa mu páči...

Palo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1006
Dátum registrácie: 16 Dec 2004, 17:46
Tatry, ktoré vlastním: ---
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Palo » 20 Dec 2006, 13:14

ondrej napísal:Ak by sme aj pripustili, že u nových bŕzd by to takto fungovalo (čo pochybujem), myslíš, že tie tesniace krúžky by odbrzďovali aj u starších vozov, kedy už strácajú svoju pružnosť a kde sa aj piestiky pohybujú už ťažšie? Nemožno zabúdať ani na určitý hydraulický odpor celej sústavy, kde časť kvapaliny treba natlačiť naspäť do nádržky....
podla mna tesniace krúžky po celú svoju životnosť tak pružné aby sa piestik vrátil inak by netesnili a piestik sa asi bude tiež volne pohybovať v polohách brzdené-odbrzdené aby mohol bez problémov fungovať inak by boli problémi s brzdami vôbec.

Užívateľov profilový obrázok
Erik
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 807
Dátum registrácie: 25 Nov 2004, 22:24
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Erik » 20 Dec 2006, 13:48

Kousak, Palo- Odbrzdenie zabezpecuje hadzavost kotuca, cela sustava neobsahuje ziadne pruziny ani ine mechanizmy ktore by platnicky odtlacali. A niesu to len take dohady, ale su to fakty... Suhlasim s Ondejom a ostatne tvrdenia niesu pravdive... Myslite si kazdy o tom co chcete, ale je to tak... Viem to...

Užívateľov profilový obrázok
Erik
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 807
Dátum registrácie: 25 Nov 2004, 22:24
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Erik » 20 Dec 2006, 13:52

Palo vola naboja by ti hadzavost pohltila bez problemov- nemal by s tym byt problem, a odporucil by som sa drzat tolerancii udavanych v prirucke pre 613- 4, pretoze mne sa tiez tie jednotkove co si uviedol nejako nepozdavaju... su v stotinach milimetra, co je dost malo...

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 20 Dec 2006, 14:09

Neuvědomujete si jednu věc, destičky u šestsettřináctkových brzd nejsou nijak mechanicky spojeny s pístky a pokud jste se v tom někdy hrabali, tak víte, že po letech provozu jsou většinou ty destičky dost zaražené, zarezlé a vzpříčené a ručně s nimi kolikrát ani nehnete, tak nějaká házivost kotouče za provozu je pro jejich oddálení nutná.

Palo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1006
Dátum registrácie: 16 Dec 2004, 17:46
Tatry, ktoré vlastním: ---
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Palo » 20 Dec 2006, 21:33

Takto,v každej odbornej litreratúre som mal vždy informáciu že hlavným členom uvolnenia brzdných súčastí je gumený krúžok a to preto že ten krúžok sa vždy pri brzdení na sttrane piestiku tlačí smerom von. a po pokklesu tlaku sa vracia späť spolu s piestikom.Ja osobne v tom jasno moc nemám ale vaše komentáre že je to tak lebo mám pravdu alebo Lubošov príspevok ktorý jasne neriši tento problém ma v opak nepresvedčia.Skúste trocha pritlačiť.

Užívateľov profilový obrázok
Stevo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1180
Dátum registrácie: 10 Feb 2004, 09:41
Tatry, ktoré vlastním: taka bordova
Bydlisko: Garáž
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Stevo » 20 Dec 2006, 22:30

Nesuhlasim s nazorom ze by bolo 0,1mm hasdzanie kotuca potrebne k vrateniu piestikov. Kazda hadzavost by sa tym padom po prehriati prejavovala nadmernou deformaciou co je samozrejme neziaduce. Tento tyzden som menil dvoje sady 320-300mm kotucov (kde by sa hadzavost po obvode samozrejme este nasobila) a uchylkomerom som nameral 0,ziadnu hadzavost. A to mam jednopiestikove barany, nie stvorpiesty ako T

Užívateľov profilový obrázok
Roman Maďar
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 2189
Dátum registrácie: 20 Feb 2005, 22:21
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Bernolákovo
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Roman Maďar » 20 Dec 2006, 23:18

Myslím, že Ondrej má pravdu.Skúste si urobiť pokus: Zdvihnite auto na zdvihák tak, aby jedno zadné koleso bolo vo vzduchu/ nedotýkalo sa zeme, demontojte ho, samozrejme auto treba podložiť proti posunutiu. Zabrzdite prevádzkovou brzdou, potom ju uvolnite a skúste pomaly pootočiť nábojom kolesa. Ak sú brzdy v poriadku, budú brzdové doštičky klásť mierny odpor.Potom naštartujte a zaraďte rýchlosť , aby sa náboj roztočil. Vypnite motor a skúste pootočiť nábojom.Zistíte , že ním ide točiť ovela ľahšie.Prečo asi?Ak si uvedomíme , to čo písal Luboš, že brzdové doštičky nie sú pevne spojené s piestikmi, ktoré by ich mohli vrátiť do pôvodnej polohy pred zabrzdením a vytvoriť tak vôľu medzi nimi a kotúčom. Č ich vracia späť? Sila vôle? :lol: :lol: :lol:

Užívateľov profilový obrázok
Erik
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 807
Dátum registrácie: 25 Nov 2004, 22:24
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Erik » 21 Dec 2006, 00:50

Palo napísal:"Ja osobne v tom jasno moc nemám"
Palo sam si si priznal ze do toho nevidis, ludia ktori do toho vidia sa ti to snazia vysvetlit ze ako to naozaj funguje, ale ajtak si stojis za tym svojim ze je to tak ako hovoris ty :) . Tak o co tu potom ide? :lol:

Užívateľov profilový obrázok
Erik
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 807
Dátum registrácie: 25 Nov 2004, 22:24
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Erik » 21 Dec 2006, 00:53

Palo napísal:"v každej odbornej litreratúre som mal vždy informáciu že...."
Ak by sa ti dalo, tak uved prosim v ktorej, rad by som si to pozrel, lebo to sa mi nechce verit ze by take nieco napisali do odbornej literatury :D

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 2 neregistrovaní