Třídy ocelí pro karoserie T613

Technické problémy s našimi tatrovkami

Užívateľov profilový obrázok
Zdicho
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1174
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 00:22
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Čórtův hrad
Kontaktovať užívateľa:

Třídy ocelí pro karoserie T613

Príspevok od užívateľa Zdicho » 07 Dec 2005, 11:13

Takže jsem zjistil některé detaily, tak je raději dám do nového vlákna.

Používané třídy:

11305 - výtažky a výlisky, nejčastější
11321 - konstrukční prvky
11373 - pevnější části
11523 - pevné, nosné části

Nějaké malé info proč to hnije či nehnije.

U dvojek byly snad všechny díly tvářené a vyráběné lisy a stroji, tedy Franta s Pepou se k nim dostali až při montáži, kdy se bodovaly na sebe. S každou změnou docházelo k výrobě nových dílů a ty se většinou upravovaly ručně, kdy docházelo k jejich "kontaminaci" např. žíháním apod. To platí hlavně pro čtverky, pak M95 a T700. U T700 jsem obdržel poznámku, že výroba větší části karoserií T700 by se dala srovnat s opravou vozu po těžké havárii, kdy se prakticky vše vyrábělo ručně. Proto u ní docházelo k nejdokonalejšímu ošetření proti korozi v historii všech verzí T613. Dutiny, ramena a podvozek se ošetřovaly Dinitrolem. U čtverek se ošetřovaly pouze dutiny, nic jiného.

Ohledně zavrhované výztuhy zadního podběhu. Těžko soudit, jak velký je její praktický přínos. Nebavil jsem se přímo s konstruktérem, ale jde o součást "základního rámu", tedy karoserie bez vnějších plechů, tzv. "vidlí". Tato část musela být nejpevnější a ta výztuha k tomu asi měla přispět. Na "vidle" se pak jen nabodovaly vnější plechy a namontovaly dveře a kapoty. Někde by dokonce měly být vidět "vidle" v testu, asi na polygonu.

Užívateľov profilový obrázok
Stevo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1180
Dátum registrácie: 10 Feb 2004, 09:41
Tatry, ktoré vlastním: taka bordova
Bydlisko: Garáž
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Stevo » 07 Dec 2005, 11:55

Velmi pekne

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 07 Dec 2005, 13:13

Len pre info - dnes je trend používať aj na lisované nosné časti karosérií ocele s pevnosťou 600MPa a viac (niekedy až 800!!). Nemyslím teraz samozrejme povrchové diely, ale nosníky, stĺpiky karosérií atď. Aké obrovské problémy prináša spracovanie takýchto pevnostných plechov, škoda hovoriť. A to nehovorím o rôznych povrchových úpravách - ako zaujímavosť menujem napr. galvanický povlak zinok-železo...

Užívateľov profilový obrázok
Zdicho
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1174
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 00:22
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Čórtův hrad
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Zdicho » 07 Dec 2005, 13:44

Ondro, nevěděl bys, jaké způsoby zinkování se používají na nové kastle? Jaký zinek a jaký chromát a jak se poté lakují?

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 07 Dec 2005, 14:22

Väčšinou galvanický zinok - každý dodávateľ plechov má svoju technológiu povrchovej úpravy, lisuje sa už z pozinkovaného plechu. Karoséria ako celok sa nezinkuje.
Žiarové zinkovanie sa používa na "podradnejšie" účely, napr. zinkovanie náprav pre automobilové prívesy, rámov prívesov, a pod.
Zvarená karoséria ide potom na KTL (kataforéza), strieka sa plničom a potom lakuje.
V automobilovom priemysle je tiež trend silného obmedzovania používania karcinogénneho 6-mocného chrómu a iných škodlivín (medzinárodný evidenčný systém IMDS pre dodávateľov a výrobcov)

Užívateľov profilový obrázok
MarekK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1912
Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
Bydlisko: Olomouc
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa MarekK » 07 Dec 2005, 14:52

Zdicho: bravo!

Len doplním ondreja: tých 600MPa až 800MPa medze pevnosti pri 600 až 650 medze klzu!!!! (čo je dost velký rozdiel oproti 11 523), samozrejmostou je využívanie deformačného spevnenia a spevnovania tepelného pri vypalovaní farby (kludne aj viac ako 100MPa) pri teplote okolo 120 až 170°C (asi vodou rieditelné farby ? ).


Ja som na 4ke nemal vystriekané dutiny ničím! dokonca na niektorých častiach vnútorného plechu prahu chýbala základovka!!!!!! Tie velké gumové "placky" aj tie malé gumové "placenky" na výstrek dutín na prahoch boli zaliate plastizolom , ledva som ich našiel....

Užívateľov profilový obrázok
MarekK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1912
Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
Bydlisko: Olomouc
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa MarekK » 07 Dec 2005, 15:28

príklad:
Tých 300°C sa tuším v automobilovom priemysle nepoužíva...
Prílohy
matroš.JPG
(43.8 KiB) 748 stiahnutí

Užívateľov profilový obrázok
Roman Maďar
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 2189
Dátum registrácie: 20 Feb 2005, 22:21
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Bernolákovo
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Roman Maďar » 07 Dec 2005, 15:29

velmi poučné čítanie, ale nove technologie ochrany karoserii asi nie sú ešte preverené časom a uprimne, nechcel by som opravovať- zvárať pozinkovanú karoseriu, to už asi naozaj radšej ten skelet vyvariť nerezom, hm.

Užívateľov profilový obrázok
MarekK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1912
Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
Bydlisko: Olomouc
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa MarekK » 08 Dec 2005, 08:00

pre presnost:

11 305.21 - 1,0338 značka St1405 podla DIN, FeP04 podla EN, Re-216MPa, Rm-294 až 353MPa, (pre plechy válcované za studena od 0,4-2mm hrúbky)
11 321.21 - 1,0330 značka St1203 podla DIN, FeP01 podla EN, Re-235MPa, Rm-284 až 382MPa, (pre plechy válcované za studena od 0,2-2mm hrúbky)
11 373.1 - 1,0036 značka USt-37-2 podla DIN, S235JRG1 podla EN, Re-206MPa, Rm-363 až 441MPa (pre plechy válcované za studena od 0,5-2,9mm hrúbky)
11 523.1 - 1,0570 značka St52-3podla DIN, S355JO podla EN, Re-333MPa, Rm-510 až 628 MPa (pr plechy válcované za tepla od 0,8-2,9mm hrúbky), pre hrúbky plechov válcovaných za tepla od 3-16mm hrúbky Re-353MPa, Rm-510 až 628 MPa

Význam prvej doplnkovej číslice (za bodkou):
1-normalizačne žíhaný
2-žíhaný ( s uvedeným sposobom žíhania)

Význam druhej doplnkovej číslice:
1-lahko preválcované

Užívateľov profilový obrázok
Zdicho
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1174
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 00:22
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Čórtův hrad
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Zdicho » 08 Dec 2005, 12:00

Výborně MareKK. Na svaření nerezi a oceli by snad měl být nejvhodnější Autotrod 16.53, má největší obsah chromu. Co ty na to?

Užívateľov profilový obrázok
MarekK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1912
Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
Bydlisko: Olomouc
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa MarekK » 08 Dec 2005, 14:56

Asi áno. Ale nezatracoval by som ani 16.95 , najme vtedy ak sa zváraju neznáme materiály....
Napr.: v katalogu je písané, že 16.95 je vhodný na 1.4583 + S235 až S355 prečo použili takúto kombináciu označovania neviem ...

Aký nerez máš pripravený?

Správne, Cr (a tuším aj Ni v menšej miere, doležitý je aj C) zvyšuje nárazovú prácu pri skúške rázom (KV)...menšiu KV možno využit, ale je treba zvary umiestnit tak aby boli vhodnejšie namáhané, tojest, aby rázy prenášal kontakt dvoch materiálov, a v menšej miere svár...možností je tam viacej ako to spravit....musíme si uvedomit, že povodne to bolo bodované, a niektoré časti "MIGnuté" (aspon tak som to mal ja) , a ako to celé kolom dokola "MIGneme", potom to bude, myslím, dostatočne predimenzované. Ja som to obvaril celé...už to tam nevyzerá ako predtým...

Máš možnost porovnat 16.95 a 16.53? alebo to mám sem opísat?

Užívateľov profilový obrázok
Zdicho
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1174
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 00:22
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Čórtův hrad
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Zdicho » 08 Dec 2005, 17:14

Nemusíš to opisovat. 16.95 má navíc Ni a je také vhodný. Hned asi na druhém místě po 16.53. Jde o to, že 16.53 má hodně málo C, čímž si získal mé srdce:). Pochopil jsem, že vyšší obsah C je na závadu a stejně C "difunduje" z původních ocelových plechů tř. 11 do sváru, takže je lepší, když je ho v drátu co nejméně.

Nerez mám potravinářskou, stejnou jako ty. 1.4301.

Roman Maďar: ten pozink můžeš lehce obrousit a předpoklad je neopravovat nově opravenou, pozinkovanou karoserii:)).

Ondro: Dodavatel si zinkuje sám, ale nevíš jak? Jde asi jen o ten chromát. Pokud se podíváme na nové díly v prodejně, tak jsou všechny černé. Je to už KTL nebo je to nějaký druh chromátu? Zajímá mě, zda je lepší jen zinek + KTL nebo zinek+chromát+KTL a jaký chromát se nejlépe ke KTL hodí. Jaká jepříprava svařené pozinkované karoserie pro KTL? Jen odmaštění? Je více druhů KTL, co se týká složení a kvality? Vídáme světle nebo tmavě šedou nebo černou.

Užívateľov profilový obrázok
Zdicho
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1174
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 00:22
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Čórtův hrad
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Zdicho » 08 Dec 2005, 17:15

MareKK, nemáš složení té nerezi? 1.4301?

Užívateľov profilový obrázok
Stevo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1180
Dátum registrácie: 10 Feb 2004, 09:41
Tatry, ktoré vlastním: taka bordova
Bydlisko: Garáž
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Stevo » 08 Dec 2005, 17:25

X5CrNi1810 - STN 17 240

Užívateľov profilový obrázok
MarekK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1912
Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
Bydlisko: Olomouc
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa MarekK » 08 Dec 2005, 21:57

tuším na nových autách može byt už len niekolko gramov (alebo molov?) chromu(ozaj smiešne číslo) , je to v nejake norme tuším...preto sa už cgromátovanie v sériovéj výrobe nenavrhuje, sú už modernejšie a ekologickejšie nátery...tie čeirne blatníky a masky v obchodoch sú po KTL...pričom nemusia byt len čierne , ale aj modré , zelené , (k nám chodia zlatavé) , skrátka vo vode rospustné rozne "náterové hmoty" na báze epoxidov a akrylátov začínajú vládnut svetu...vytvrdzovanie (polymerizácia)v peciach samozrejme...


príprava pre kataforézu- :wink: now koment
http://profilcolor.com/nabidka.html

Užívateľov profilový obrázok
Thomas
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 585
Dátum registrácie: 08 Dec 2004, 23:07
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Thomas » 08 Dec 2005, 22:24

ondrej napísal:V automobilovom priemysle je tiež trend silného obmedzovania používania karcinogénneho 6-mocného chrómu a iných škodlivín (medzinárodný evidenčný systém IMDS pre dodávateľov a výrobcov)
Chrom 6 - slušná noční můra ! :evil:

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 09 Dec 2005, 08:45

- zinkochromát je korozívne odolnejší, ako iba pozinkovaný povrch, práve kvôli ekológii sa však od neho pomaly upúšťa; na karosérskych plechoch som ho ale nevidel, skôr na nejakých menších dieloch (skrutky, matice, kolíky, drobné výlisky, ako rôzne držiaky a pod.)
- karosárske náhradné diely sa pred distribúciou nechajú zvyčajne povrchovo kataforézovať, v sériovej výrobe však až celá zvarená karoséria

Užívateľov profilový obrázok
radek
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1971
Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa radek » 09 Dec 2005, 08:53

Já Ti můžu Ondreji poslat fotku dvou drobných výlisků - mých předních blatníků opatřených galvanickým zinkem a modrým chromátováním.... :D

Užívateľov profilový obrázok
MarekK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1912
Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
Bydlisko: Olomouc
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa MarekK » 09 Dec 2005, 09:19

Zdicho:
17 240: C-0,07 Mn-2, Si-1, P-0,045 S-0,03 Cr-17 až 20 Ni-9 až 11,5
17 240.4 plechy válcované za tepla do 10mm hrúbky, Re-186MPa , Rm-490 až 686 MPa,

11 523: C-0,2 Mn-1,6 Si-0,55 P-0,05 S0,045
11 523.1 plechy válcované za tepla hrúbky 0,8-2,9mm (3-16mm), Re-333MPa (353MPa) Rm-510až628MPa

Ak by si chcel zachovat povodnú "tuhost" sústavy (za predpokladu, že povodne tam bola 11 523) mal by si zvolit hrubší nerezový plech ako bol povodný korodujúci, akú máš hrúbku nerezu?
Vedel by niekto odhadnút velkost zataženia toho plechu (4 šróbke+plocha od držákov nápravnice) , pokúsil by som sa urobyt farebný obrázok pomocou MKP.

Užívateľov profilový obrázok
Zdicho
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1174
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 00:22
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Čórtův hrad
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Zdicho » 09 Dec 2005, 10:06

Hmm, tloušťku nerezi můžu mít do 30 mm, víc ten laser neufikne:), ale to snad nebude třeba:). Plechy, které chci nahradit mají tloušťku 1 - 2 - 3 a 4 mm.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 30 neregistrovaných